Exkurze do moderní literatury pro děti mladšího školního věku (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je seznámit účastníky s výběrem moderní literatury pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému, popř. televiznímu zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.
|
Extremistické a xenofobní chování žáků a mládeže
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na poznání a vyhledávání dětí s extremistickými názory a na následnou práci s nimi. Důraz je kladen také na preventivní techniky. Seminář je rozdělen do několika částí. V teoretické části se lektor zabývá příčinami vzniku, symptomy a následnou intervencí extremistického, rasistického a xenofobního chování. V druhé části semináře jsou pedagogové proškoleni v metodách a technikách prevence potřebných k práci s jedincem a skupinou ohroženou vznikem sociálně patologického chování se znaky extremismu.
|
Finanční gramotnost pro 1. stupeň základní školy
8 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s vymezením základních pojmů týkajících se finanční gramotnosti a možnostmi, jak toto téma zařadit do výuky na 1 . stupni ZŠ včetně praktických
ukázek a aktivit.
|
Finanční gramotnost pro 1. stupeň základní školy (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s vymezením základních pojmů týkajících se finanční gramotnosti a možnostmi, jak toto téma zařadit do výuky na 1 . stupni ZŠ včetně praktických ukázek a aktivit.
|
Finanční matematika pro život (webinář)
4 vyučovací hodiny
Seminář je zaměřen na seznámení účastníků s možnostmi začlenění prvků finanční matematiky do výuky. Důraz je kladem na užití osvojených poznatků v každodenní praxi. Příklady jsou voleny z oblastí běžného života, jako např. hospodaření domácnosti, příjmy, výdaje, finanční produkty, výpočet daní. Jsou zařazeny také ukázky projektů vhodných pro úspěšné začlenění oblasti finanční matematiky.
|
Formativní a vrstevnické hodnocení v mateřské škole
5 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s důležitými aspekty souvisejícími se zaváděním formativního hodnocení v mateřské škole.
Získají vhled do důležitých kompetencí, které by měl učitel MŠ mít, aby mohl zavádět do své práce formativní hodnocení. Cílem je rovněž ukázat, jak lze pracovat se vzájemným hodnocením dětí a jaký je jeho přínos.
|
Formativní a vrstevnické hodnocení v mateřské škole (webinář)
5 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s důležitými aspekty souvisejícími se zaváděním formativního hodnocení v mateřské škole.
Získají vhled do důležitých kompetencí, které by měl učitel MŠ mít, aby mohl zavádět do své práce formativní hodnocení. Cílem je rovněž ukázat, jak lze pracovat se vzájemným hodnocením dětí a jaký je jeho přínos.
|
Formativní hodnocení
8 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
- Co je a není formativní hodnocení, typy školního hodnocení, účel FH, známkování
- Proč používat formativní hodnocení? Co je cílem FH?
- Metody formativního hodnocení
- Cíle formativního hodnocení
- Kritéria hodnocení
- Zpětná vazba
- Zavádění formativního hodnocení a jeho rizika
|
Formativní hodnocení (webinář)
8 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem. - Co je a není formativní hodnocení, typy školního hodnocení, účel FH, známkování - Proč používat formativní hodnocení? Co je cílem FH? - Metody formativního hodnocení - Cíle formativního hodnocení - Kritéria hodnocení - Zpětná vazba - Zavádění formativního hodnocení a jeho rizika
|
Formativní hodnocení v kostce
6 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
Představeno bude samotné formativní hodnocení – co je a co není FH, jak používat FH, jaké hodnocení najdeme ve školním prostředí a jaké jsou cíle FH. Představeny budou různé metody formativního hodnocení a doporučení jak s nimi pracovat. Pedagogové se dozví kritéria hodnocení žáků a jak je aplikovat a rovněž i význam zpětné vazby a jak s ní pracovat. Významnou součástí školení bude způsob zavádění formativního hodnocení do praxe.
|
Formativní hodnocení v kostce (webinář)
6 vyučovacích hodin
Školení představí pedagogům formativní hodnocení jako významnou součást práce se žákem.
Představeno bude samotné formativní hodnocení – co je a co není FH, jak používat FH, jaké hodnocení najdeme ve školním prostředí a jaké jsou cíle FH. Představeny budou různé metody formativního hodnocení a doporučení jak s nimi pracovat. Pedagogové se dozví kritéria hodnocení žáků a jak je aplikovat a rovněž i význam zpětné vazby a jak s ní pracovat. Významnou součástí školení bude způsob zavádění formativního hodnocení do praxe.
|
Genetická metoda čtení a psaní
8 vyučovacích hodin
Pomocí této techniky se děti naučí během dvou měsíců plynule číst a psát. Žáci jsou získáni pro samostatné čtení a tvůrčí „dílny“ psaní. Genetická metoda napomáhá předcházet VPU (dyslexie). Děti se neučí pomocí slabikáře, jedná se o protipól analyticko – syntetické metody. Děti neslabikují. Efektivní metoda pro čtení a psaní s porozuměním. Jedná se o prakticky zaměřený seminář, který bude doplněn videozáznamem ze školní praxe.
|
Grafomotorické dovednosti – jejich rozvoj a odstranění obtíží
9 vyučovacích hodin
Prakticky zaměřený seminář pro pedagogické pracovníky akcentuje otázky týkající se rozvoje hrubé a jemné motoriky v návaznosti na systematický rozvoj grafomotorických dovedností a odstranění obtíží spojených se psaním. Na školení bude probrána otázka prevence grafomotorických a vizuomotorických obtíží již v předškolním věku. Objasněna bude problematika metodického vedení předškoláků v oblasti rozvoje grafomotoriky a vizuomotoriky. V neposlední řadě budou prezentovány praktické ukázky rozvoje hrubé a jemné motoriky.
|
Grafomotorické dovednosti – jejich rozvoj a odstranění obtíží (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogů v oblasti základní pedagogické diagnostiky dětí předškolního věku – zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Cílem semináře je poskytnout účastníkům konkrétní metodické postupy v oblasti grafomotorické a vizuomotorické, jejichž základy jsou velmi důležité pro úspěšný start do 1. třídy ZŠ a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte.
|
Grafomotorika s pohybem
8 vyučovacích hodin
Seminář nabídne ucelený pohled na problematiku vývoje hrubé i jemné motoriky ve vztahu ke grafomotorice dětí a to nejen z pohledu teoretického, ale i praktického, kde bude nabídnuto mnoho pestrých námětů a aktivit pro děti různého věku. V ceně semináře je zahrnut autorský pracovní sešit - Grafomotorická cvičení s pohybem (E. Opatřilová, Edika 2023).
|
Hlas jako nástroj učitele
6 vyučovacích hodin
Program seznamuje učitele s působením hlasu na učitele i na dítě. Zdůrazňuje jeho propojení s celým tělem. Učí učitele, jak s hlasem vědomě zacházet a jak o něj pečovat. Program je veden interaktivně a prožitkově.
|
Hlas jako nástroj učitele (webinář)
6 vyučovacích hodin
Program seznamuje učitele s působením hlasu na učitele i na dítě. Zdůrazňuje jeho propojení s celým tělem. Učí učitele, jak s hlasem vědomě zacházet a jak o něj pečovat. Program je veden interaktivně a prožitkově.
|
Hlasová hygiena a efektivní mluvený projev pro pedagogy (webinář)
4 vyučovací hodiny
Praktický online workshop zaměřený na prevenci hlasového přetížení a rozvoj zdravého a efektivního mluveného projevu. Účastníci získají konkrétní nástroje, jak o hlas každodenně pečovat, jak ho používat s menší námahou a větší jistotou a jak prostřednictvím hlasu posilovat svou pedagogickou autoritu i pohodu ve třídě.
|
Hledání kompromisů bez kompromisů - vedení schůzky s rodičem koučovacím způsobem
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřený na problematiku interakcí mezi zákonnými zástupci a pedagogickými pracovníky. Přináší pohled na různé vnímání konkrétních situací ze strany školy a rodičů (žáků), nad možnými blokátory dobré komunikace z obou úhlů pohledu, nad možnými příčinami komplikované či vyhrocené komunikace. Uvádí posluchače do hlavních principů vedení rozhovoru koučovací technikou a s tím souvisejícími metodami a technikami, kterými je možno vést efektivní komunikaci. Zabývá se konkrétní strukturou vedení schůzky touto metodou i praktickými modelovými situacemi ve vzájemné interakci účastníků.
|
Hněv, agresivita a hranice (webinář)
4 vyučovací hodiny
Je hněv nepříjemná emoce, které se chcete zbavit u sebe nebo u ostatních? A co když je hněv důležitý a my ho potřebujeme?
-Zjistíte, k čemu slouží ochranný hněv, který patří mezi základní emoce.
- Zjistíte, jak si nastavit zdravé hranice, které jsou pro váš život důležité.
- Zjistíte, že i hněv má své poslání a přínos pro váš život.
- Změníte svůj úhel pohledu na práci se svými „vtíravými“ myšlenkami.
- Budete na své emoce i emoce jiných nahlížet zdravější perspektivou.
-Budete si umět lépe nastavit své hranice a zdravěji se vymezit.
- Budete vědět, že žádné emoce nejsou negativní.
|
Hodnocení a cíle v Tělesné výchově … aneb co a jak (ne)hodnotit
8 vyučovacích hodin
Účastník školení bude seznámen se souvislostmi a funkcemi hodnocení v TV a bude schopen stanovit vlastní kritéria hodnocení v TV v souladu se stanovenými cíli a výstupy ŠVP.
|
Hodnocení a cíle v Tělesné výchově … aneb co a jak (ne)hodnotit (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastník školení bude seznámen se souvislostmi a funkcemi hodnocení v TV a bude schopen stanovit vlastní kritéria hodnocení v TV v souladu se stanovenými cíli a výstupy ŠVP.
|
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
8 vyučovacích hodin
Seminář vychází z novely Školského zákona, z vyhlášky 27/2016, z aktuálních změn RVP. Je zaměřen na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných a zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení. Vysvětluje, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti znevýhodnění žáka. Obsahem semináře je i nastínění způsobů, jak vysvětlit rodičům hodnocení a jak rodiče informovat o pokrocích nebo nedostatcích u žáka. Součástí modulu je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
|
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář vychází z novely Školského zákona, z vyhlášky 27/2016, z aktuálních změn RVP. Je zaměřen na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných a zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení. Vysvětluje, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti znevýhodnění žáka. Obsahem semináře je i nastínění způsobů, jak vysvětlit rodičům hodnocení a jak rodiče informovat o pokrocích nebo nedostatcích u žáka. Součástí modulu je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
|
Hra jako běžná součást výuky
6 vyučovacích hodin
Připomeneme si znaky hry a její funkce, její další členění. Okrajově se pozastavíme u vývojové psychologie a vlivu hry na dítě v jednotlivých fázích života. Větší část semináře zaměříme na jednotlivé hry, jejich cíle a uplatnění. Ukážeme si několik druhů zásobníků a jejich členění. Přivítáme osvědčené hry a jazykové chvilky.
|
Hra jako běžná součást výuky (webinář)
6 vyučovacích hodin
Připomeneme si znaky hry a její funkce, její další členění. Okrajově se pozastavíme u vývojové psychologie a vlivu hry na dítě v jednotlivých fázích života. Větší část semináře zaměříme na jednotlivé hry, jejich cíle a uplatnění. Ukážeme si několik druhů zásobníků a jejich členění. Přivítáme osvědčené hry a jazykové chvilky.
|
Hrajeme si v matematice na 2. stupni ZŠ (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, které aktivity herního a soutěžního typu přinášejí oživení do vyučování matematiky, a na příkladech ukázat jejich možnosti použití pro různé věkové kategorie žáků.
|
Hravě v hlavě aneb metody a formy efektivní práce na ZŠ
8 vyučovacích hodin
Náplní semináře je soubor her a činností, které oživí vyučování, zvednou žáky ze židle a vypnou unavenou hlavu. Formou prožitkové pedagogiky seznámí učitele s efektivními postupy a náměty, které otevírají ve vyučování radost, spontánnost, hravost, kreativitu a soustředění. Skrze vlastní pohyb zapalují myšlení, cítění a tělesnost jako jeden celek. Seminář je inspirací, jak pracovat s nadšením a nevyhořet. Všechny náměty jsou prakticky vyzkoušené, vycházejí bezprostředně z praxe a podporují i inkluzi ve třídě.
|
Hry na akce - ven i do místnosti
8 vyučovacích hodin
Účastníci kurzu si prostřednictvím zážitkové pedagogiky a metodických pokynů vyzkouší nejrůznější aktivity a hry, realizovatelné dále v jejich vlastní praxi. Tento soubor námětů pro aktivity a herní principy mohou dále libovolně rozvíjet a inovovat na základě vlastních zkušeností. Icebreakery a kontaktní hry; Hry na rozvoj matematické gramotnosti; Hry na ukázku využití herního principu; Informační hry.
|
Hry na akce - ven i do místnosti II.
8 vyučovacích hodin
Účastníci kurzu si prostřednictvím zážitkové pedagogiky a metodických pokynů vyzkouší nejrůznější aktivity a hry, realizovatelné dále v jejich vlastní praxi. Tento soubor námětů pro aktivity a herní principy mohou dále libovolně rozvíjet a inovovat na základě vlastních zkušeností. Icebreakery a kontaktní hry; Hry na rozvoj matematické gramotnosti; Hry zaměřené na rozvoj paměti; Hry převedené do prostoru z deskových her.
|