Právní rámec inkluze – aktuální předpisy (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář přinese hlavní okruhy právních problémů, které jsou spojeny s poskytováním vzdělávání a služeb žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Představeny budou hlavní související předpisy a jejich novely a důraz bude kladen na praktické dotazy a problémy z denní praxe škol a školských zařízení. Speciální pozornost bude věnována asistentům pedagoga a jejich právním povinnostem. Zejména ředitelé škol získají informace o tom, které jejich postupy mohou být porušením právních předpisů.
|
Předadaptační proces v mateřské škole
5 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na problematiku adaptace dítěte ve věku 2-3 let na prostředí MŠ a učitelku před zahájením docházky a to společně s rodičem formou herních odpolední. Specifika adaptace dětí ve věku 2 - 3 let, fáze adapt. procesu; Rozdíly ve vývoji 2, 3 a 4letých dětí (úvod do vývojové psychologie s ohledem na věkové zvláštnosti a zařazování již dvouletých dětí do kolektivu MŠ); Spolupráce rodiny a MŠ při úspěšné adaptaci dítěte; Problémy, které se mohou během adaptačního procesu objevit, jejich možné příčiny a návrhy řešení; Pořádání Odpolední pro maminky s dětmi v MŠ – jak mohou probíhat, na co se připravit (připravenost prostředí i učitelky), využití příkladů z praxe – srovnání adaptace dětí, které Odpoledne pro maminky nenavštěvovaly; Návrhy činností a aktivit pro bezproblémovou adaptaci dětí.
|
Předadaptační proces v mateřské škole (webinář)
5 vyučovacích hodin
Účastníci semináře se seznámí s méně obvyklou formou, jak připravit dítě na vstup do mateřské školy a jak zvládnout adaptaci na mateřskou školu s minimem obtíží. Na příkladech z praxe porovnají, zda a v čem je tato forma spolupráce s rodinou přínosná. Dozví se, jak mohou podobná setkání připravit a čemu se mohou věnovat tak, aby společně strávený čas byl maximálním přínosem pro obě strany.
|
Prevence poruch učení i chování z pohledu speciálního pedagoga-logopeda
4 vyučovací hodiny
Absolventi semináře budou seznámeni s tím, jaké jsou potřeby současné generace „digitálních dětí“ - předškoláků a školáků v inkluzivní základní a mateřské škole z pohledu speciálního pedagoga logopeda s celostním přístupem. Témata: vzdělávací pyramida, cvičení pro správné učení, hrubá a jemná motorika, metody dobré praxe.
|
Prevence poruch učení i chování z pohledu speciálního pedagoga-logopeda (webinář)
4 vyučovací hodiny
Absolventi semináře budou seznámeni s tím, jaké jsou potřeby současné generace „digitálních dětí“ - předškoláků a školáků v inkluzivní základní a mateřské škole z pohledu speciálního pedagoga logopeda s celostním přístupem. Témata: vzdělávací pyramida, cvičení pro správné učení, hrubá a jemná motorika, metody dobré praxe.
|
Prevence stresu a syndromu vyhoření koučovací metodou Inner Game
8 vyučovacích hodin
Účastník kurzu si zvýší odolnost proti stresovým situacím. Zmapuje si vnitřní dialogy, které oslabují nebo posilují jeho stabilitu. Naučí se rozpoznávat hladinu stresu, pozná svou typickou reakci na stres. Dokáže najít své zdroje i faktory, které ohrožují jeho stabilitu. Posílí svou sebedůvěru a sebevědomí pomocí pozitivního postoje k sobě. Naučí se, jak zvládat odmítnutí i jak získat odstup od kritiky druhých. Seznámí se s hlavními praktickými nástroji Vnitřní hry, dokáže je využít ve svém pracovním i osobním životě. Po absolvování kurzu účastník zvýší akceptaci k sobě i druhým, převezme zodpovědnost za své reakce, dokáže získat nadhled a změní své dosavadní neefektivní reakce na stresující situace.
|
Prevence stresu a syndromu vyhoření koučovací metodou Inner Game (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastník kurzu si zvýší odolnost proti stresovým situacím. Zmapuje si vnitřní dialogy, které oslabují nebo posilují jeho stabilitu. Naučí se rozpoznávat hladinu stresu, pozná svou typickou reakci na stres. Dokáže najít své zdroje i faktory, které ohrožují jeho stabilitu. Posílí svou sebedůvěru a sebevědomí pomocí pozitivního postoje k sobě. Naučí se, jak zvládat odmítnutí i jak získat odstup od kritiky druhých. Seznámí se s hlavními praktickými nástroji Vnitřní hry, dokáže je využít ve svém pracovním i osobním životě.
Po absolvování kurzu účastník zvýší akceptaci k sobě i druhým, převezme zodpovědnost za své reakce, dokáže získat nadhled a změní své dosavadní neefektivní reakce na stresující situace.
|
Prevence syndromu vyhoření
4 vyučovací hodiny
Syndrom vyhoření (burnout syndrom), neboli pocit pracovního vyčerpání, se odráží v psychické, fyzické i duševní nepohodě. Tato obtíž postihuje především lidi pracující v pomáhajících profesích – učitelé jsou tedy v tomto směru ohroženou skupinou. Seminář se pokusí objasnit, jaké jsou fáze syndromu vyhoření, čeho si všímat a co by nás mělo varovat. Řekneme si také, jaké důsledky může syndrom vyhoření mít. Poté se zaměříme na to, jak se tomuto syndromu bránit a prakticky si vyzkoušíme několik technik pro lepší duševní hygienu a pro lepší zvládání stresových situací.
|
Prezentační dovednosti pedagoga
16 vyučovacích hodin
Cílem kurzu je vybavit pedagogy znalostmi a dovednostmi v oblasti prezentačních dovedností a umožnit jim tak získat nové prostředky, metody, formy a techniky pro prezentaci učební látky v rámci vzdělávacího procesu. Nabídnout jim možnost rozšíření efektivních metod práce v pravidelné i příležitostné činnosti.
|
Prezentační nástroje jako podpora výuky
8 vyučovacích hodin
Seminář se zaměřuje na možnosti podpory projevu pedagoga a jeho prezentačních dovedností pomocí prezentačních nástrojů. Důraz je kladen na jednoduché využití dostupné školní techniky pro výuku a zvýšení zájmu žáků o učivo. Významná část semináře je věnována práci s působivými prezentacemi v PowerPointu a Prezi, dále pak natáčení a zpracovávání videa a audia, jeho možnosti samostatného užití nebo propojení s PPT prezentací. Účastníci získají základní povědomí o tom, jak pracovat s prezentací, aby nenahrazovala výtahy z knih a učebnic, ale byla motivující, inspirující a pomáhala prohloubit interakci se žáky.Představeny budou také ukázky realizovaných projektů.
|
Příklady dobré praxe ve vyučování matematiky (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem semináře je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, které typy aktivit přinášejí zpestření do vyučování matematiky, a na příkladech ukázat jejich možnosti užití pro různé věkové kategorie žáků.
|
Příprava předškoláka v MŠ na vstup do základní školy
18 vyučovacích hodin
Rizikové faktory pozdější školní neúspěšnosti; Neurózy, děti s poruchami chování, hyperaktivita a méně nadané děti, přístup a pedagogické vedení. Rozvoj a stimulace percepčně-motorických schopností a dovedností dětí potřebných pro úspěšný nástup do ZŠ. Grafomotorika, systematický rozvoj grafomotorických dovedností a odstranění možných obtíží. Matematické představy a prostorová orientace předškoláků - základní pojmy, praktický rozvoj a zvládnutí. Rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání, i jako možná prevence specifických poruch učení. Náměty na zábavná cvičení a hry na rozvoj percepce – metodické vedení rodičů a jejich dětí. Příklady z praxe, ukázkami pomůcek a kazuistikami z prostředí pedagogicko-psychologické poradny.
|
Příprava školy na inspekční činnost
8 vyučovacích hodin
Seminář nabídne účastníkům návod, jak se připravit a následně projit inspekcí.
Účastníci se seznámí s :
- právní rámec
- působnost ČŠI
- kritéria kvalitní školy
- kritéria hodnocení vzdělávání a výsledků
- nástroje rozvoje klíčových gramotností
- hospitační záznamy
- nejčastější nedostatky zjištěné při veřejnosprávních kontrolách
|
Příroda kolem nás
6 vyučovacích hodin
Vzdělávací program je zaměřen na podporu výuky přírodovědy na 2. st. ZŠ a biologie na SŠ i na podporu mezipředmětových vztahů v oblastech, kam přírodní vědy zasahují. Obsahem semináře budou tato témata rozdělená do 3 bloků:, Tajemství půdy; Voda - dárce reliéfu a života; Lidská sídla, jejich vliv na člověka a na krajinu.
|
Příroda kolem nás (webinář)
6 vyučovacích hodin
Vzdělávací program je zaměřen na podporu výuky přírodovědy na 2. st. ZŠ a biologie na SŠ i na podporu mezipředmětových vztahů v oblastech, kam přírodní vědy zasahují. Obsahem semináře budou tato témata rozdělená do 3 bloků:, Tajemství půdy; Voda - dárce reliéfu a života; Lidská sídla, jejich vliv na člověka a na krajinu.
|
Problematika heterogenity třídního kolektivu
6 vyučovacích hodin
Absolventi získají základní poznatky z sociální psychologie, poznatky týkající sociální skupiny, kterou je i třídní kolektiv. Absolventi budou seznámeni s procesem skupinové dynamiky, jak formuje a mění role a pozice žáků ve třídě, jak může ovlivnit i jejich chování ve skupině. Získají povědomí o možných rizicích ve vztazích ve skupině, ale také poznatky, jak s třídou pracovat a budovat zdravý třídní kolektiv. Absolventi získají inspiraci pro práci s třídním kolektivem prostřednictvím praktických ukázek technik a her.
|
Profesní start – vstup do světa práce
8 vyučovacích hodin
Seminář je určen pedagogům SŠ, SOU a gymnázií, kteří poradensky pracují s žáky závěrečných ročníků za účelem jejich zorientování se a zvýšení sebepodpory při vstupu na pracovní trh.
Program je strukturován do třech základních oblastí, modulů:
- Sebepoznání (osobní historie, silné stránky, rezervy, osobní preference)
- Svět práce (jak hledat práci, jak o sobě dát vědět, praktické informace)
- Akce (nácvik sebeprezentace, simulace výběrového řízení aj.)
|
Projektová výuka
8 vyučovacích hodin
Účastníci budou seznámeni s metodou projektové výuky.
Představeny budou následující bloky:
- Co je projektová výuka - Předpoklady pro realizaci projektové výuky - Fáze projektové výuky - Vhodné metody pro realizaci projektu - Strategie vedení projektu - Výběr tématu a zpracování projektu - Workshop k vytvořeným návrhům projektů
|
Projektová výuka (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastníci budou seznámeni s metodou projektové výuky. Představeny budou následující bloky: - Co je projektová výuka - Předpoklady pro realizaci projektové výuky - Fáze projektové výuky - Vhodné metody pro realizaci projektu - Strategie vedení projektu - Výběr tématu a zpracování projektu - Workshop k vytvořeným návrhům projektů
|
Projektová výuka II.
8 vyučovacích hodin
Školení umožní pedagogům tvorbu vlastního projektu s využitím šablony, seznámit se s podpůrnými činnostmi pedagoga pro aktivizaci žáků v průběhu realizace projektu. Naučí se vyhledat vhodná témata ve svém předmětu, zájmovém útvaru apod. a vhodně načasovat projektovou metodu v rámci svého ŠVP.
|
Projektová výuka II. (webinář)
8 vyučovacích hodin
Školení umožní pedagogům tvorbu vlastního projektu s využitím šablony, seznámit se s podpůrnými činnostmi pedagoga pro aktivizaci žáků v průběhu realizace projektu. Naučí se vyhledat vhodná témata ve svém předmětu, zájmovém útvaru apod. a vhodně načasovat projektovou metodu v rámci svého ŠVP.
|
Projektové vyučování a integrovaná tematická výuka
8 vyučovacích hodin
Přínos projektového vyučování a integrované tematické výuky, kooperace ve vyučování, integrace vyučovacích předmětů, reflexe podaných informací a vlastních názorů (zkušeností) učitelů. Praktické ukázky metod, projektů, reflexí, prezentace projektů, hodnocení, návrhy vylepšení, možná příprava na vlastní realizaci s žáky, popřípadě reflexe zkušeností po uskutečnění jednotlivých projektů na školách (ukázky výsledků práce žáků).
Znovunastolení (rozvíjení diskuse) o kvalitativních proměnách vyučování i chodu celé školy, zdůraznění hlavních úskalí některých metod, vedení dokumentace, doporučená literatura a odkazy na internetové stránky.
|
Projektové vyučování na ZŠ
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí s kritérii projektového vyučování v kooperativních skupinách a se strukturou tvorby školního projektu. Získají portfolio metod a aktivit pro projektové vyučování a seznámí se se způsobem výuky a její praktickou realizací, ke které má dospět školská reforma.
|
Projektové vyučování nebo Integrovaná tématická výuka
8 vyučovacích hodin
Seminář je určen učitelům, lektorům, kteří chtějí svou výuku pozměnit. Pro ty, kteří raději plánují na delší časové období a kteří hledají nové formy a metody a chtějí do výuky zapojit i své žáky. Jedním z cílů je uvědomění si, čemu a jak se chci věnovat, jak prohloubit schopností komunikace s žáky. Upřesníme co je projekt a rozklíčujeme rozdílnosti ITV a PV. Prakticky sestavíme projekt podle struktury. Nasdílíme si možné přednosti a úskalí. Nabídnu vám nápadovník metod pro další práci. V průběhu semináře bude možnost ke sdílení a výměně zkušeností s dalšími kolegy.
|
Projektové vyučování nebo Integrovaná tématická výuka (webinář)
8 vyučovacích hodin
Seminář je určen učitelům, lektorům, kteří chtějí svou výuku pozměnit. Pro ty, kteří raději plánují na delší časové období a kteří hledají nové formy a metody a chtějí do výuky zapojit i své žáky. Jedním z cílů je uvědomění si, čemu a jak se chci věnovat, jak prohloubit schopností komunikace s žáky. Upřesníme co je projekt a rozklíčujeme rozdílnosti ITV a PV. Prakticky sestavíme projekt podle struktury. Nasdílíme si možné přednosti a úskalí. Nabídnu vám nápadovník metod pro další práci. V průběhu semináře bude možnost ke sdílení a výměně zkušeností s dalšími kolegy.
|
Psychohry a hry pro rozvoj klíčových kompetencí ve školní družině
5 vyučovacích hodin
Účastníci se prakticky seznámí s hrami rozvíjející klíčové kompetence dětí, zejména kompetenci pro trávení volného času, která je pro školní družiny specifická. Zároveň mohou sami zjistit, na jaké úrovni mají rozvité své kompetence a díky vlastnímu prožitku lépe aplikovat nabité poznatky do své pedagogické praxe.
|
Psychohygiena pedagoga jako prevence syndromu vyhoření
8 vyučovacích hodin
Cílem vzdělávacího programu je rozvoj pedagogických pracovníků v oblasti duševní hygieny a prevence vyhoření, protože jejich profese představuje typickou skupinu ohroženou burn-out syndromem. Pedagogičtí pracovníci se v rámci vzdělávacího programu seznámí s riziky a projevy syndromu vyhoření, jeho vztahem ke stresu, zanalyzují své vlastní zdroje, kterými disponují, aby se syndromu vyhoření vyhnuli nebo měli sílu svou situaci změnit. Dále si osvojí chování a prožívání, které je prevencí syndromu vyhoření, naučí se eliminovat vliv únavy a vyčerpanosti na jejich pedagogickou práci a sociální vztahy obecně.
Po absolvování vzdělávacího programu budou pedagogičtí pracovníci schopni zvládat zátěžové, obtížné a chronické situace (profesní i osobní), které je vyčerpávají a mohou v dlouhodobém horizontu vést k pocitům vyhoření.
|
Psychohygiena pedagoga jako prevence syndromu vyhoření (webinář)
8 vyučovacích hodin
Cílem vzdělávacího programu je rozvoj pedagogických pracovníků v oblasti duševní hygieny a prevence vyhoření, protože jejich profese představuje typickou skupinu ohroženou burn-out syndromem. Pedagogičtí pracovníci se v rámci vzdělávacího programu seznámí s riziky a projevy syndromu vyhoření, jeho vztahem ke stresu, zanalyzují své vlastní zdroje, kterými disponují, aby se syndromu vyhoření vyhnuli nebo měli sílu svou situaci změnit. Dále si osvojí chování a prožívání, které je prevencí syndromu vyhoření, naučí se eliminovat vliv únavy a vyčerpanosti na jejich pedagogickou práci a sociální vztahy obecně. Po absolvování vzdělávacího programu budou pedagogičtí pracovníci schopni zvládat zátěžové, obtížné a chronické situace (profesní i osobní), které je vyčerpávají a mohou v dlouhodobém horizontu vést k pocitům vyhoření.
|
Psychomotorický vývoj dítěte ve dvou letech a jeho zákonitosti - specifika práce pedagoga s dvouletými dětmi v MŠ (webinář)
8 vyučovacích hodin
Webinář si klade za cíl rozšířit kompetence učitelů z pohledu vývojové a pedagogické psychologii dítěte ve věku dvou let- bude podrobně probrána otázka přirozeného rozvoje dítěte, snaha o respektování zákonitosti psychického vývoje ve všech jeho aspektech. Odborně i z pohledu kazuistického budou zmíněny možné adaptační obtíže dvouletých dětí při nástupu do MŠ – strategie adaptace, komunikace s rodiči, otázka vhodného přístupu, jako možnost předcházení adaptačním obtížím z pohledu pedagoga.
|
Psychomotorický vývoj dvouletého dítěte a jeho zákonitosti
9 vyučovacích hodin
Seminář si klade za cíl rozšířit kompetence učitelů z pohledu vývojové a pedagogické psychologie dvouletých dětí. Bude podrobně probrána otázka přirozeného rozvoje dítěte a snaha o respektování zákonitostí jeho psychického vývoje ve všech jeho aspektech. Odborně i z pohledu kazuistického budou zmíněny možné adaptační obtíže dvouletých dětí při nástupu do MŠ – strategie adaptace, komunikace s rodiči, otázka vhodného přístupu, jako možnost předcházení adaptačním obtížím z pohledu pedagoga.
|