Letní škola pro logopedické asistenty
27.07.2025 - 29.07.2025
Pobytový workshop
Luka nad Jihlavou - Školicí a ubytovací centrum Erudito
Nová 19, Luka nad Jihlavou 588 22
24 vyučovacích hodin
Zřetel - zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, s.r.o.
- Učitelé MŠ
- Učitelé 1. stupně ZŠ
- Vychovatelé školských zařízení
- Asistenti pedagoga
Začátek v neděli 27.07. ve 14:00, ukončení v úterý 29.7. ve 14:00.
Rozšiřující zážitkový workshop pro stávající logopedické asistenty prakticky zaměřený na aktivity vhodné pro činnost logopedického asistenta a tvorbu zásobníku metodických postupů a technik pro primární logopedickou prevenci u dětí.
Účastníci se seznámí s širokým spektrem témat, včetně předčtenářských dovedností, grafomotoriky, orofaciální stimulace, alternativní a augmentativní komunikace (AAK) a plánování logopedických chvilek.
Program zahrnuje jak teoretické bloky, tak především praktické workshopy s inspirativními aktivitami a moderními metodami.
Jak souvisí vývoj řeči s pohybem
Motorický vývoj dítěte je velmi úzce propojen s jeho komunikačními dovednosti. Povíme si o souvislosti mezi hrubou a jemnou motorikou (okulomotorikou, oromotorikou, vizumototorikou i grafomotorikou). Ukážeme si praktické aktivity a cvičení podporující správný řečový vývoj. Účastníci se seznámí s pohybovými cvičeními, která mohou pozitivně ovlivnit artikulaci, rytmus řeči a dechovou koordinaci.
Jak podpořit řeč u dítěte do 3 let
Z různých úhlů pohledu probereme řeč v každodenních situacích raného dětství, podstatné sociální dovednosti matky i dítěte, význam láskyplné pozornosti a každodenních rituálů, popř. i kdy je vhodné vyhledat odbornou pomoc.
Typická rizika přetížení nervového systému a co s tím v logopedických chvilkách?
Přetížení nervového systému u dětí může negativně ovlivnit wellbeing, soustředění i řeč. Zaměříme na typické stresory, které mohou narušovat práci řečového preventisty a ukážeme si praktické strategie pro jejich minimalizaci (relaxační techniky, dechová cvičení i nápady na senzomotorické aktivity, které pomohou dětem lépe zvládat logopedické aktivity.
Dechová cvičení – nové inspirace
Význam dechu pro kvalitu řeči, artikulace i fonace je nesporný. Ukážeme si inspirativní přístupy a praktická cvičení se zajímavými dechovými pomůckami za účelem efektivnější prevence řečových obtíží.
Specifické poruchy učení
SPU jako jeden z projevů narušené komunikační schopnosti: Probereme spolu jednotlivé typy SPU, povíme si, jak ovlivňující školní úspěšnost i sebevědomí dítěte. Nakonec se zaměříme na efektivní metody podpory ve školním i domácím prostředí.
Grafomotorika – nové inspirace
Rozvoj jemné motoriky ruky má významnou spojitost s motorikou mluvních orgánů. Připomeneme si hlavní zásady grafomotoriky, zejména návaznost jednotlivých grafomotorických cviků. Představíme si vhodné pracovní listy, kdy a jak je cíleně zařazovat. Prakticky si vyzkoušíme řadu nových aktivit a vyrobíme jednoduché pomůcky. Představíme autorský pracovní sešit Grafomotorická cvičení s pohybem.
Předčtenářské dovednosti
Rozvoj předčtenářských dovedností jako brána do světa čtenářství? U dětí v předškolním věku je možné cíleně a efektivně rozvíjet tolik potřebné dílčí dovednosti, které mohou ovlivnit prvopočátky čtení a psaní. Představíme si také jednoduché způsoby, jak u dětí postupovat při společném čtení v mateřské/základní škole i v domácím prostředí.
Oromotorika – nové inspirace
Cvičení podporující oblast jemné motoriky úst může sloužit jako součást prevence a příležitost pro přirozenou nápodobu správného řečového vzoru. Představíme si novou inspiraci při tomto cvičení a také bude představena autorská pomůcka – plyšový maňásek, který upoutá pozornost dětí a pomocí hry a nápodoby vede děti k vědomé práci s aktivními mluvními orgány.
Učíme venku
Množství aktivit, které s dětmi děláme běžně ve třídě nebo u stolu můžete zkusit i venku. Vyměňte třídu za park, lesík nebo louku! Venkovní aktivity nám nabízejí nespočet možností, jak děti učit v přírodě. Ukázky pomůcek, vyrábění s přírodninami a mnoho dalšího. Učení venku jako vhodná alternativa pro podporu rozvoje řeči u dětí nejen předškolního věku.
Součinnost mozkových hemisfér
Mozek a řeč – neoddělitelná dvojice. Když mozkové hemisféry spolu nespolupracují efektivně, odrazí se to také na komunikaci dítěte. Vysvětlíme si, jak dětský mozek zpracovává jazyk a jaké aktivity podpoří jeho přirozené fungování. Prakticky, srozumitelně a hravě.
Plánování aktivit na podporu řeči a jazyka dětí
Zjistěte, kdy a jak zařazovat jazykové aktivity, co promyslet předem a jak je zvládnout i po administrativní stránce. Naučíte se plánovat na celý školní rok, vést dětská portfolia. Získáte inspiraci pro smysluplnou podporu řečového vývoje.
Seznámení s prvky orofaciální stimulace
Orofaciální stimulace zahrnuje techniky podporující motoriku ústní oblasti, jako je žvýkání, polykání a dýchání. Pomáhá zlepšit artikulaci, koordinaci obličejových svalů a rozvoj řeči. V pedagogické praxi se využívá k podpoře dětí s problémy v těchto oblastech a k rozvoji komunikace a sociálních dovedností. Tento blok nabízí přehled možností orofaciální stimulace.
AAK
Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) je způsob komunikace určený dětem, které nevyužívají verbální řeč nebo ji potřebují podpořit. V tomto bloku se dozvíte, pro koho je AAK určena, jakým dětem může pomoci, jak s ní začít a jaké pomůcky jsou pro její použití vhodné.
Supervize
Reflexe vlastní profesní praxe, sdílení zkušenosti a hledání efektivního řešení pracovních situací.
Letní škola pro logopedické asistenty je navazujícím vzdělávacím programem, který rozšiřuje a prohlubuje základní znalosti získané ve standardizovaném kurzu pro logopedické asistenty.
Program zároveň umožňuje seznámení s tématy, která s logopedickou prevencí úzce souvisejí, ale nejsou běžnou součástí základního kurzu, čímž rozšiřuje kompetence účastníků a inspiruje k inovativní práci v praxi.
Workshop je určen stávajícím logopedickým asistentům.
Magisterský titul získala na Ostravské univerzitě v oboru Speciální pedagogiky. Praxi získala jako vedoucí učitelka v MŠ dále jako učitelka prvního stupně v malotřídní ZŠ. Několik let působila jako školní logoped při SPC v Kolíně i jako školní logoped a učitel ve spec. školství. Vedla také praxe účastníků v rámci studia primární logopedické prevence. Na poli pedagogiky působí soustavně od roku 2005. V současné době navazuje na své zkušenosti lektora akreditovaných školení v oblasti DVPP.
Absolventka magisterského programu Speciální pedagogika Ostravské univerzity v Ostravě. Získala bakalářský titul na MU v Brně (obor Právo sociálního zabezpečení). Od roku 2010 působí jako učitelka v MŠ, kde se také věnuje vedení logopedické prevence a reedukaci v MŠ, je koordinátorkou inkluze v MŠ, speciální pedagožkou, spolupracuje s SPC a PPP. Zkušenosti při práci s dětmi i dospělými získala také jako dobrovolník v NZDM, lektorka dramatického kroužku v MŠ, hlavní vedoucí dětského tábora a lektorka kroužku keramiky pro osoby s postižením. V současné době působí jako lektorka kurzu Logopedického asistenta, dále je lektorkou dalšího vzdělávání pro pedagogy. Dále lektoruje v rekvalifikačních kurzech pro chůvy a je akreditovanou komisařkou profesních zkoušek pro chůvy.
Absolventka oborů Speciální pedagogika a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě MU v Brně. Působí jako speciální pedagog se zaměřením na poruchy učení, chování, logopedii a školní poradenství. Pracovala v základní škole na pozici školního speciálního pedagoga, v pedagogicko-psychologické poradně na pozici poradenského speciálního pedagoga, v málotřídní škole jako třídní učitelka, aktuálně pracuje jako školní speciální pedagog a logoped v základní škole a mateřské škole a má i soukromou praxi.
7 500 Kč/osobu
Cena zahrnuje ubytování, plnou penzi a školení.