Asistent pedagoga a dítě předškolního a mladšího školního věku s ADHD, ADD
8 vyučovacích hodin
Seminář, primárně určený asistentům pedagoga pracujícím v MŠ a na 1. stupni ZŠ, systematickým a uceleným způsobem zodpovídá otázky z oblasti specifických poruch chování – ADHD, ADD, které v mnoha případech jsou i sekundárně přidružené u dětí zdravotně znevýhodněných. Účastníci semináře budou seznámeni s jednotlivými projevy ADHD, ADD, jejich charakteristikou, jednotlivými formami, příčinami vzniku a projevy. Součástí prezentace budou také kazuistiky dětí se specifickými poruchami chování. Probrána bude otázka nejvhodnějšího přístupu k dětem s ADHD, ADD a zásady práce s těmito dětmi z pozice asistenta pedagoga.
|
Asistent pedagoga jako součást pedagogického týmu a jeho role v pedagogickém procesu
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí s legislativním ukotvením výkonu funkce asistentka pedagoga (školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících, příslušné vyhlášky), dozví se, jaké jsou rozdíly mezi asistentem pedagoga, školním asistentem, osobním asistentem a chůvou, dozví se vhodné formy spolupráce asistenta pedagoga s dalšími pedagogy školy, s dítětem, které má v péči, jeho zákonnými zástupci a externími subjekty (např. orgán péče o dítě, policie apod.), dozví se, jaké jsou kompetence asistenta pedagoga, jeho postavení v rámci školy a třídy, kde působí, na konkrétních typech podpůrných opatření se naučí možnosti práce s žákem, naučí se reagovat v obtížných situacích díky využití modelových situací. V rámci řízené diskuze bude docházet k předávání příkladů dobré praxe a odpovědím na konkrétní dotazy.
|
Asistent pedagoga jako součást pedagogického týmu a jeho role v pedagogickém procesu (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí s legislativním ukotvením výkonu funkce asistentka pedagoga (školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících, příslušné vyhlášky), dozví se, jaké jsou rozdíly mezi asistentem pedagoga, školním asistentem, osobním asistentem a chůvou, dozví se vhodné formy spolupráce asistenta pedagoga s dalšími pedagogy školy, s dítětem, které má v péči, jeho zákonnými zástupci a externími subjekty (např. orgán péče o dítě, policie apod.), dozví se, jaké jsou kompetence asistenta pedagoga, jeho postavení v rámci školy a třídy, kde působí, na konkrétních typech podpůrných opatření se naučí možnosti práce s žákem, naučí se reagovat v obtížných situacích díky využití modelových situací. V rámci řízené diskuze bude docházet k předávání příkladů dobré praxe a odpovědím na konkrétní dotazy.
|
Autonomní třída – spolupráce učitele a žáků
8 vyučovacích hodin
Účastníci získají teoretické informace a základy praktických dovedností, které jim pomohou při tvorbě a vedení autonomního třídního kolektivu. Osvojí si základní nástroje k vedení třídy, vhodné aktivity a získají pracovní listy určené pro žáky za účelem vytvoření autonomní třídy. V modelových situacích si některé aktivity vyzkouší a ověří si jejich přímo pro vlastní pedagogickou praxi.
|
Autoregulační metoda a její praktické využití v osobním životě pedagoga
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí formou přesných metodických návodů a praktických cvičení s osvědčenou autoregulační metodou, která je časově nenáročná a lze ji využít v různých variantách ve školním prostředí i v osobním životě pedagoga. Účastníci si touto metodou osvojí schopnost rozvíjet a auto-regulovat jakoukoli svoji schopnost nebo vlastnost. Všichni účastníci budou mít možnost vyzkoušet si pod vedením lektora různé varianty této metody v praktických cvičeních, které jsou připraveny modelově do různých situací na školách.
|
Autoregulační metoda a její praktické využití v osobním životě pedagoga (webinář)
8 vyučovacích hodin
Účastníci se seznámí formou přesných metodických návodů a praktických cvičení s osvědčenou autoregulační metodou, která je časově nenáročná a lze ji využít v různých variantách ve školním prostředí i v osobním životě pedagoga. Účastníci si touto metodou osvojí schopnost rozvíjet a auto-regulovat jakoukoli svoji schopnost nebo vlastnost. Všichni účastníci budou mít možnost vyzkoušet si pod vedením lektora různé varianty této metody v praktických cvičeních, které jsou připraveny modelově do různých situací na školách.
|
Autorita učitele a jeho interakce se žáky… aneb jak být respektován žáky/studenty
8 vyučovacích hodin
Učitel potřebuje znalosti, aby mohl předat obsah učiva, a didaktické dovednosti, aby efektivně žáky učil. Avšak toto vše může přijít vniveč, když ve třídě nenastaví správný způsob vzájemné interakce a žáci svého učitele zdravě nerespektují.
|
Autorita učitele a jeho interakce se žáky… aneb jak být respektován žáky/studenty (webinář)
8 vyučovacích hodin
Učitel potřebuje znalosti, aby mohl předat obsah učiva, a didaktické dovednosti, aby efektivně žáky učil. Avšak toto vše může přijít vniveč, když ve třídě nenastaví správný způsob vzájemné interakce a žáci svého učitele zdravě nerespektují.
|
Bezpečnost a ochrana zdraví dětí a žáků ve školách
6 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na bezpečnost a ochranu zdraví dětí a žáků v mateřských a základních školách. Školení je vhodné nejen pro učitele, ale i pro ředitele škol a všechny pedagogické pracovníky, kteří třeba jen vykonávají nad žáky dohled.
|
Budování týmové spolupráce v pedagogickém sboru
8 vyučovacích hodin
Porozumění psychologickým principům a procesům týmové spolupráce mezi pedagogy ve škole. Orientace v týmových rolích zastoupených v týmu i v jejich motivaci k týmové spolupráci. Osvojení principů účinné zpětné vazby a jejího využití v týmové komunikaci. Porozumění tématu klimatu a kultury organizace, na jehož utváření se podílí vedoucí i jednotliví zaměstnanci školy. Posílení vnímavosti k emocím a kvalitě vztahů a dovednosti s napětím v týmu pracovat.
|
Carving – doškolovací kurz základního školního lyžování
40 vyučovacích hodin
Kurz má za cíl seznámit účastníky s metodikou carvingového lyžování, současnými trendy (funcarving, snowblades) a bezpečností a organizací lyžařských výcvikových kurzů pro žáky základních a středních škol. Kurz je koncipován jako doškolovací (rozšiřuje základní lyžařské dovednosti o techniku carvingového lyžování), proto chce být také inspirací, jak výuku co nejvíce zpestřit, používat rozličné pomůcky a jak děti citlivě motivovat ve výuce carvingového lyžování.
|
Celostní přístup v inkluzivní ZŠ a MŠ jako prevence poruch učení i chování z pohledu speciálního pedagoga
8 vyučovacích hodin
Absolventi semináře budou seznámeni s tím, jaké jsou potřeby současné generace „digitálních dětí“ - předškoláků a školáků v inkluzivní základní a mateřské škole z pohledu speciálního pedagoga logopeda s celostním přístupem. Témata: školní poradenské pracoviště, jak poznat děti s riziky poruch učení – včasná komplexní diagnostika a následná podpora v MŠ, senzorická integrace a vzdělávací pyramida, vliv cvičení, koordinace těla a vestibulárního ústrojí na správné učení, podpora žáků na ZŠ tak aby je to bavilo a mělo to vůbec smysl.
|
Celostní přístup v inkluzivní ZŠ a MŠ jako prevence poruch učení i chování z pohledu speciálního pedagoga (webinář)
8 vyučovacích hodin
Cílem semináře je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků zdůrazněním celostního přístupu k poskytování podpory dětem a žákům mateřských a základních škol, nabídnout jim možnosti, jakým způsobem upravit podmínky výchovy a výuky v MŠ a ZŠ tak, aby se minimalizovala školní neúspěšnost dítěte s ohledem na výsledky jeho práce, práce celé třídy a vztahy v třídním kolektivu. Součástí semináře budou také kazuistiky jednotlivých dětí, ukázky vhodných speciálně – pedagogických pomůcek a novinky z přístupů ze zahraničí.
|
Český jazyk, literatura a estetická výchova (webinář)
4 vyučovací hodiny
Seminář vychází z požadavků ŠVP na rozvoj estetické výchovy a podporu interdisciplinárních vztahů. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně začlenit a využít hudbu a výtvarné umění. Texty písní se stanou východiskem pro rozbor po stránce literárně-teoretické, umělecké a jazykové. Učitelé se seznámí s možnostmi, jak netradičně využívat zhudebněnou poezii i originální písňové texty. Sami si prakticky vyzkoušejí, jak je možno prostřednictvím hudby a písní motivovat ke správnému porozumění uměleckému dílu, rozvíjet estetické cítění i jak vést žáky ke kreativitě.
|
Cestička do školy, aneb zítra budeme školáci
8 vyučovacích hodin
Učitelé získají ucelený soubor metod, her, námětů a postupů jak dítě co nejlépe připravit na vstup do školního života a jak kompetence dětí dále vést a rozvíjet, aby se u dětí v průběhu školní docházky vytvářel pozitivní vztah dětí k učení a dosahovalo se vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků.
|
Činnosti předškolních dětí venku a v přírodě
6 vyučovacích hodin
Seminář účastníkům nabízí aktivity k řízeným i spontánním činnostem venku zaměřené na environmentální vzdělávání předškolních dětí formou her, zkoumání a experimentování. Účastníci se seznámí s nabídkou činností a doporučení zaměřených na rozvoj schopností a dovedností dětí předškolního věku při pobytu venku. Vyzkouší si praktické aktivity a získají nové náměty pro svou práci. Prostor bude také věnován otázce bezpečnosti a možnostem úprav školní zahrady, tak aby se stala pro děti zdrojem inspirace.
|
Činnosti pro nadané děti
8 vyučovacích hodin
Cílem semináře je seznámit pedagogy s aktivitami pro rozvoj potenciálu nadaných dětí prostřednictvím vlastního prožitku s didaktikou a metodikou vedení těchto aktivit.
|
Činnosti pro nadané děti (webinář)
8 vyučovacích hodin
Cílem semináře je seznámit pedagogy s aktivitami pro rozvoj potenciálu nadaných dětí prostřednictvím vlastního prožitku s didaktikou a metodikou vedení těchto aktivit.
|
Co bude po distanční výuce – zamyšlení pedagoga
8 vyučovacích hodin
Téměř rok dlouhá distanční výuka si vyžádala mnoho změn ve školách a školských zařízeních. Osobní zkušenosti a odborný náhled pedagogů jsou v semináři východiskem pro znovunastartování prezenční výuky ve školách. Seminář nabízí pedagogům tuto platformu k evaluaci distanční výuky a hledání cest k nastartování sebe i žáků do prezenční výuky.
|
Čtenářská a jazyková gramotnost
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na uvedení do problematiky čtenářské gramotnosti. Ohlédneme se za počátečním čtenářství. Ukážeme si několik čtenářských metod práce v hodinách českého jazyka i jiných předmětů. Díky pomůckám a didaktickým materiálům získáte podpůrný materiál pro učení. Ukážeme si jak pracovat s knihou a proč je dobré mít čtenářský koutek přímo ve třídě.
|
Čtenářská a jazyková pregramotnost
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na seznámení s pojmy, s vyučovacími metodami, které podporují čtenářské schopnosti. Za použití pomůcek a her si vyzkoušíme, co lze v praxi rychle a jednoduše použít. Jak připravit prostředí pro učení se a hraní. Co děti ruší a proč mít třídu méně zaplněnou obrázky a hračkami a spoustu jiného.
|
Čtenářská a matematická gramotnost v předškolním vzdělávání
8 vyučovacích hodin
Tento vzdělávací kurz je zaměřen na získání znalostí souvisejících s rozvojem funkční gramotnosti dětí. Orientuje se na (před)čtenářskou a (před)matematickou gramotnost, které jsou důležitým předpokladem pro úspěšný vstup dětí do základního vzdělávání. Teoretické vymezení pojmů; Funkční gramotnost a kompetence; Čtenářská gramotnost; Matematická gramotnost; Čtenářská a matematická gramotnost a cíle RVP PV; Čtenářská a matematická gramotnost a výstupy RVP PV; Diskuse.
|
Čtenářská gramotnost +
4 vyučovací hodiny
Cílem kurzu je představení metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost a seznámit pedagogy s postupy, jimiž se dá čtení a rozvoj čtenářství ovlivnit. Absolventi kurzu získají osobní zkušenost s prací s konkrétními výukovými metodami a výchovnými strategiemi na podporu čtení a čtenářské gramotnosti. Zvýší svou odbornou informovanost o procesech čtení, rozvoji čtenářství a přístupům k učení z textu.
|
Čtenářská gramotnost + (webinář)
4 vyučovací hodiny
Cílem kurzu je představení metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost a seznámit pedagogy s postupy, jimiž se dá čtení a rozvoj čtenářství ovlivnit. Absolventi kurzu získají osobní zkušenost s prací s konkrétními výukovými metodami a výchovnými strategiemi na podporu čtení a čtenářské gramotnosti. Zvýší svou odbornou informovanost o procesech čtení, rozvoji čtenářství a přístupům k učení z textu.
|
Čtenářská gramotnost v kostce
6 vyučovacích hodin
Absolventi kurzu získají osobní zkušenost s prací s konkrétními výukovými metodami a výchovnými strategiemi na podporu čtení a čtenářské gramotnosti. Zvýší svou odbornou informovanost o procesech čtení, rozvoji čtenářství a přístupům k učení z textu.
|
Čtenářská gramotnost v kostce (webinář)
6 vyučovacích hodin
Absolventi kurzu získají osobní zkušenost s prací s konkrétními výukovými metodami a výchovnými strategiemi na podporu čtení a čtenářské gramotnosti. Zvýší svou odbornou informovanost o procesech čtení, rozvoji čtenářství a přístupům k učení z textu.
|
Čtenářská gramotnost ve volnočasových aktivitách
8 vyučovacích hodin
Volnočasové aktivity jakéhokoli druhu a odvětví skýtají velmi kvalitní kreativní prostředí pro rozvoj tzv. funkčních gramotností. Nejzákladnější se jeví čtenářská gramotnost, bez které jen stěží lze rozvíjet jiné gramotnosti. Nejefektivnějším prostředkem pro učení dětí je hra. Kurz vychází z této přirozené vlastnosti dětí a nabízí náměty her k rozvoji čtenářské gramotnosti ve volnočasových aktivitách.
|
Čtenářská gramotnost ve volnočasových aktivitách (webinář)
8 vyučovacích hodin
Volnočasové aktivity jakéhokoli druhu a odvětví skýtají velmi kvalitní kreativní prostředí pro rozvoj tzv. funkčních gramotností. Nejzákladnější se jeví čtenářská gramotnost, bez které jen stěží lze rozvíjet jiné gramotnosti. Nejefektivnějším prostředkem pro učení dětí je hra. Kurz vychází z této přirozené vlastnosti dětí a nabízí náměty her k rozvoji čtenářské gramotnosti ve volnočasových aktivitách.
|
Čtenářská pregramotnost
8 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřen na seznámení s efektivními vyučovacími metodami, které podporují stimulování všech percepčních, kognitivních a motorických funkcí přímo ovlivňujících budoucí čtenářské schopnosti. Účastníci získají podněty pro činnosti a shlédnou ukázky materiálů, které posilují podporu nejen oslabených funkcí s přihlédnutím na včasnou prevenci dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Téma semináře bude podpořeno zkušeností z praxe lektorky a ukázkou vhodných programů, pomůcek a pracovních listů pro pedagogy.
|
Čtenářská pregramotnost - úloha knihy v mateřské škole
16 vyučovacích hodin
Cílem semináře je představení důležitosti a nenahraditelnosti knihy v mateřské škole, práce s knihami obohacuje děti v mnoha směrech, ať už se jedná o způsob myšlení, slovní zásobu, pohled na svět nebo emoční život. Kontakt s tím, kdo pracuje s knihou, je nenahraditelný a intenzivní. Snahou bude nejen apel na důležitost knihy v prostředí mateřské školy, ale i samotné ukázky toho, jak s knihou, psaným či čteným textem pracovat. Budou představovány aktivity, které přímo či nepřímo podporují předčtenářské dovednosti.
|