Sebepéče jako cesta k inkluzi ve škole
26.02.2026
9:00 -15:45
Ústí nad Labem
bude upřesněno, Ústí nad Labem
8 vyučovacích hodin
Zřetel, s.r.o.
- Učitelé 1. stupně ZŠ
- Učitelé 2. stupně ZŠ
- Učitelé SŠ
- Pedagogové volného času
- Vychovatelé školských zařízení
- Učitelé speciálních škol
- Asistenti pedagoga
- Ředitelé školy a školských zařízení
Jak vnímání sebe sama ovlivňuje přijímání druhých. Praktický seminář o hodnotách, předsudcích, vztazích a vnitřní síle inkluze.
Co je vlastně inkluze? Jaký je rozdíl mezi integrací a inkluzí? A je ideální pojetí inkluze vůbec reálné ve školním prostředí? Často se setkávám jako speciální pedagog s nepochopením těchto základních myšlenek. Inkluze totiž není jen o začleňování žáků s různými potřebami do jedné třídy. Je to postoj (a proces), který se odehrává v mysli – přijímání druhých jako jedinečných individualit, kde jinakost je „normální“ a přijetí druhého i sebe sama tvoří základ tohoto postoje. Nezaměňujme inkluzi s integrací, která v českých školách stále převládá. Hledejme společně inkluzivní hodnoty, na kterých je skutečná inkluze postavena, a pracujme s předsudky i stereotypy, které často limitují pohled na osoby se speciálními potřebami.
A aby učitelé mohli tuto inkluzi nejen chápat, ale také skutečně žít a podporovat, je nezbytné, aby pečovali o sebe – o svou psychickou i fyzickou pohodu, nastavovali hranice a udržovali si energii. Seminář proto nabízí prostor pro praktické aktivity, sdílení a reflexi, které pomohou rozvíjet inkluzivní přístup k druhým právě podporou péče o sebe sama. To vše s možností modifikace aktivit pro práci se žáky nebo studenty, aby inkluze nebyla jen teorií, ale každodenní praxí.
Seminář propojuje dvě klíčová témata současné pedagogiky – skutečné porozumění inkluzi a vědomou péči o sebe sama. Nabízí prostor pro sdílení, praktické aktivity i zamyšlení nad tím, co znamená inkluze v praxi a proč je důležité si ji neplést s integrací. Účastníci se seznámí s hodnotovým základem inkluzivního přístupu, jeho historickými souvislostmi i výzvami, které přináší současná školní realita. Zároveň si vyzkouší konkrétní nástroje a aktivity podporující osobní pohodu učitele – protože právě jeho vnitřní stabilita, postoj a otevřenost tvoří základ bezpečného a přijímajícího prostředí pro všechny žáky (studenty). Aktivity budou přenositelné i do práce se třídou.
Cílem semináře je společně hledat a prohlubovat porozumění inkluzivnímu pojetí ve školním prostředí – s důrazem na odlišení inkluze od integrace, pochopení jejího filosofického základu i praktických dopadů na každodenní pedagogickou práci. Důležitou součástí bude také podpora učitelů v rozvoji péče o sebe sama, protože právě vnitřní nastavení a schopnost reflektovat vlastní postoje tvoří základ inkluzivního přístupu. Seminář nabídne prostor pro inspiraci, tvořivé aktivity i praktické přenesení poznatků do práce s různorodými osobnostmi.
Dílčí cíle (zejména)
- pochopit rozdíl mezi inkluzí a integrací,
- zvědomovat své hodnoty, přesvědčení a předsudky, které ovlivňují pedagogickou praxi,
- poznat další přístupy k jedincům se speciálními potřebami,
- procvičit si praktické techniky péče o sebe sama, které lze využít ve škole,
- objevovat podstatu inkluzivního přístupu k druhému,
- orientovat se v historickém kontextu,
- pochopit význam pojmů: norma, normalita, odlišnost, jinakost, …,
- uvědomovat si celospolečenskou inkluzi, nejen ve školním prostředí,
- chápat inkluzi právě ve školním prostředí,
- definovat inkluzivního učitele,
- trénovat postoje k jedincům s „odlišnostmi“,
- motivovat k pozitivnímu vnímání sebe, druhého,
- zbavovat (se) ostychu,
- sdílet myšlenky, reflektovat,
- empaticky působit,
- rozvíjet schopnost spolupráce, práce ve skupině.
Absolventka Pedagogické fakulty UJEP oboru Základy humanitní vzdělanosti a TUL v Liberci oboru Speciální pedagogika a doktorského stupně oboru Pedagogika; působila jako učitelka MŠ, ZŠ a v současnosti působí jako pedagožka na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL. Ve své pedagogické i lektorské praxi se zaměřuje například na inkluzivní přístup k druhému, využití literatury ve výuce, čtenářskou gramotnost a na emoce u dětí.
2 150 Kč/osobu (vč. DPH)