Dysgrafie – specifická vývojová porucha učení – psaní
5 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřený na problematiku specifické poruchy postihující oblast psaní - dysgrafii. Účastníci se podrobně seznámí s danou problematikou, s příčinami vzniku této poruchy a specifiky přístupu k práci s takto znevýhodněnými dětmi. Kromě teoretických informací budou prezentovány také poznatky z praxe a doporučení pro práci ve výuce i mimo ni.
Přehled témat:
· Základní teoretické poznatky o dysgrafii – příčina vzniku
· Typy laterality – souhlasná, nesouhlasná, zkřížená, problematika leváctví, ambidextrie
· Základní rozpoznání dysgrafických obtíží – příznaky specifických obtíží učení
· Prevence již v MŠ
· Dysgrafie a problematika LMD,ADHD
· Konkrétní formy práce s dysgrafickým žákem, systém hodnocení, tolerance dysgrafických obtíží (zohlednění) v rámci ZŠ
· Reedukace dysgrafie, zdůraznění vývojového hlediska při reedukaci – rozvoj hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomororiky, vizuomotorické koordinace…
· Ukázky pomůcek používaných při reedukaci dysgrafie, metodické materiály a další odborná literatura
Cílem semináře je účastníky seznámit dopodrobna s problematikou dysgrafie, s příčinami vniku a možnými příčinami dalšího rozvoje. Účastníkům budou prezentovány způsoby elementárního rozpoznání příznaků dysgrafických obtíží, jako součást rozšiřující kompetence učitelů. Probrány budou formy práce a možnosti hodnocení těchto dětí. Nedílnou součástí semináře budou praktické ukázky reedukace dysgrafie, prezentovány budou metody vhodné k zařazení při běžné výuce i mimo ni, např. v dyslektických kroužcích.