logo
+420 734 839 966
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Pokusy a objevy v MŠ


Číslo akreditace

14516/2022-5-653

Hodinová dotace

8 vyučovacích hodin

Obsah školení

V úvodní části bude věnována pozornost začlenění pokusů a experimentace dětí do systému práce v předškolním vzdělávání. Polytechnická výchova a její význam v MŠ = jako nedílná součást praktických zkušeností a dovedností dětí, její význam pro přípravu na školní učení, pěstování pracovních návyků, budování vztahu k experimentování a tvořivému myšlení.

Význam požadavků na: odpovídající prostředí, pomůcky, postupy, osvědčené metody, pracovní záznamy apod.

 

 

V průběhu pracovní dílny se pedagogové seznámí s možnostmi a způsoby, jak děti motivovat k zájmu o fyzikální jevy, jak dávat do souvislostí známé skutečnosti a poznatky z experimentů, uplatňovat technickou představivost a vynalézavost. Zároveň si vyzkouší z každé oblasti několik konkrétních experimentů a tím obohatí svůj pedagogický repertoár. Veškeré pokusy jsou vybrány s ohledem na bezpečnost dětí (jsou používány běžné předměty, barvy, potraviny, jar, žádný oheň ani speciální chemikálie).

V průběhu celého semináře budou učitelé diskutovat o vlastních zkušenostech, námětech, vyzkouší si nové náměty a nápady, vyrobí si pomůcky a výrobky do svého pedagogického portfolia.

 

Obsah fyzikálních pokusů:

§  hry se vzduchem (včetně foukaných pokusů, výroba a házení různých letadélek, bublifuky, větrníky, padáčky, bublinková lahev,.)

§  hry s optikou (s lupami, dalekohledem, se zrcadly, se světlem + rozklad světla, optické hry a klamy, výtvarný rámeček,…)

§  hry s vodou a barvami (přenášení vody, poměřování objemu, savost materiálů, zapouštění barev, průsvity barev, míchání, kouzla se sáčkem a se skleničkou, plave-neplave + jak to změnit,…)

§  hry s potravinami (povrchové napětí vody, chemická reakce kypřícího prášku a octa, změna barev vlivem dochucení = vliv zásad a kyselin, …)

§  hry s akustikou (chvění strun, blána – bubínek z balónku, vzduchová trubice, plátkové chvění,…) – poznávání, výroba zvučícího nástroje

§  hry magnetismem (co je magnetické, síla magnetu, hry s upravenými předměty, magnetické stavebnice, pokusy s didaktickými sadami,…)

§  různé další hry, při kterých se zkoumá: váha, síla, pevnost, odstředivá síla, měkkost – tepelná nestálost, tření, nakloněná rovina, gravitace (těžiště),…

 

Vzdělávací cíle

Pedagogové si utřídí informace z oblasti fyzikálních zákonitostí, které jsou obsahově přístupné dětem předškolního věku. Zároveň si ujasní principy, na kterých stojí aktivity a pokusy, které jsou zkoumány. Formou praktických činností si vyzkoušejí přípravu i průběh některých pokusů. Sami navrhnou či vyzkoušejí osvědčené formy záznamů, pracovních listů, fotosběr, statistiku a podobné metody, kterými lze pokusy dokumentovat.

Nedílnou součástí semináře bude vzájemná diskuze, sdílení zkušeností, obohacení informací vlastními zkušenostmi účastníků.