Pokusy a objevy v MŠ
14516/2022-5-653
8 vyučovacích hodin
V úvodní části bude věnována pozornost začlenění pokusů a experimentace dětí do systému práce v předškolním vzdělávání. Polytechnická výchova a její význam v MŠ = jako nedílná součást praktických zkušeností a dovedností dětí, její význam pro přípravu na školní učení, pěstování pracovních návyků, budování vztahu k experimentování a tvořivému myšlení.
Význam požadavků na: odpovídající prostředí, pomůcky, postupy, osvědčené metody, pracovní záznamy apod.
V průběhu pracovní dílny se pedagogové seznámí s možnostmi a způsoby, jak děti motivovat k zájmu o fyzikální jevy, jak dávat do souvislostí známé skutečnosti a poznatky z experimentů, uplatňovat technickou představivost a vynalézavost. Zároveň si vyzkouší z každé oblasti několik konkrétních experimentů a tím obohatí svůj pedagogický repertoár. Veškeré pokusy jsou vybrány s ohledem na bezpečnost dětí (jsou používány běžné předměty, barvy, potraviny, jar, žádný oheň ani speciální chemikálie).
V průběhu celého semináře budou učitelé diskutovat o vlastních zkušenostech, námětech, vyzkouší si nové náměty a nápady, vyrobí si pomůcky a výrobky do svého pedagogického portfolia.
Obsah fyzikálních pokusů:
§ hry se vzduchem (včetně foukaných pokusů, výroba a házení různých letadélek, bublifuky, větrníky, padáčky, bublinková lahev,.)
§ hry s optikou (s lupami, dalekohledem, se zrcadly, se světlem + rozklad světla, optické hry a klamy, výtvarný rámeček,…)
§ hry s vodou a barvami (přenášení vody, poměřování objemu, savost materiálů, zapouštění barev, průsvity barev, míchání, kouzla se sáčkem a se skleničkou, plave-neplave + jak to změnit,…)
§ hry s potravinami (povrchové napětí vody, chemická reakce kypřícího prášku a octa, změna barev vlivem dochucení = vliv zásad a kyselin, …)
§ hry s akustikou (chvění strun, blána – bubínek z balónku, vzduchová trubice, plátkové chvění,…) – poznávání, výroba zvučícího nástroje
§ hry magnetismem (co je magnetické, síla magnetu, hry s upravenými předměty, magnetické stavebnice, pokusy s didaktickými sadami,…)
§ různé další hry, při kterých se zkoumá: váha, síla, pevnost, odstředivá síla, měkkost – tepelná nestálost, tření, nakloněná rovina, gravitace (těžiště),…
Pedagogové si utřídí informace z oblasti fyzikálních zákonitostí, které jsou obsahově přístupné dětem předškolního věku. Zároveň si ujasní principy, na kterých stojí aktivity a pokusy, které jsou zkoumány. Formou praktických činností si vyzkoušejí přípravu i průběh některých pokusů. Sami navrhnou či vyzkoušejí osvědčené formy záznamů, pracovních listů, fotosběr, statistiku a podobné metody, kterými lze pokusy dokumentovat.
Nedílnou součástí semináře bude vzájemná diskuze, sdílení zkušeností, obohacení informací vlastními zkušenostmi účastníků.