Inkluze není integrace
31.10.2023
9:00 - 15:30
Brno
bude upřesněno, Brno
8 vyučovacích hodin
- Učitelé MŠ
- Učitelé 1. stupně ZŠ
- Učitelé 2. stupně ZŠ
- Pedagogové volného času
- Vychovatelé školských zařízení
- Učitelé speciálních škol
- Asistenti pedagoga
- Ředitelé školy a školských zařízení
31.10.2023
9:00 - 15:30
Co je inkluze? Je rozdíl mezi integrací a inkluzí? Je inkluze v ideálním pojetí dosažitelná ve školním prostředí? Jaká rizika a obtíže s sebou přináší její prosazování? Jako speciální pedagog se mnohdy setkávám s nepochopením základních myšlenek inkluze. Inkluze v pravém slova smyslu se odehrává v mysli, přijímání druhých jako individualit, kdy jinakost je „normální“, je základem postoje, který se může nazývat postojem inkluzivním. Nezaměňujme inkluzi s integrací, která většinou v českých školách probíhá. Hledejme společně inkluzivní hodnoty, na kterých je přijetí druhých, tím i sebe sama, postaveno. Přemýšlejme nad tím, co skutečně činí inkluzi inkluzí, pracujme s předsudky a pohledy na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Při hledání nám bude oporou historický kontext přístupu k těmto jedincům, sociální akceptace, humanizace, taktéž společné aktivity, texty, myšlenky a zážitky.
Cílem semináře je představit a společně hledat základ inkluzivního pojetí v ideálu. Pochopit, z čeho inkluze pramení, kam směřuje, odhalovat její filosofický základ. Budeme se zabývat inkluzí ve společnosti, úžeji ve školním prostředí, třídě. Na čemž lze snáze vidět, co inkluze není, jaká rizika lze vidět při jejím uplatňování, kdo je inkluzivní učitel, nejen speciální pedagog, aj. Budou představeny další přístupy k jedincům se speciálními potřebami (segregace, exkluze, …), pojmy jako je akceptace, norma, normalita, jinakost, odlišnost, humanizace, atd. Na semináři bude ukázáno, jak lze k druhému inkluzivně přistupovat, jaké osobní nastavení je potřeba mít a posilovat, na čem jsou založeny inkluzivní přístupy a školy.
Absolventka Pedagogické fakulty UJEP oboru Základy humanitní vzdělanosti a učitelství ČJ a literatury a TU v Liberci oboru Speciální pedagogika; působila jako učitelka MŠ, nyní jako učitelka ZŠ; od r. 2018 také lektorka a pedagožka na pedagogické fakultě; zaměřuje se na využití literatury ve výuce, čtenářskou gramotnost a na emoce u dětí.