Specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním
4 vyučovací hodiny
Seminář se zaměří na uvedení účastníků do problematiky práce s žáky, kteří jsou postiženi sociálním znevýhodněním. Přiblíženy budou příčiny vzniku problémového chování, specifika práce s těmito žáky, třídním kolektivem, rodinou i širším okolím. Diskutovány budou konkrétní kazuistiky a zkušenosti z praxe.
Přehled témat:
· Vliv etnicity, sociálního prostředí a výchovných stylů rodiny na osobnost dítěte.
· Terminologické vymezení rizikové a problémové chování, poruchy chování
· Příčiny vzniku problému v chování u dítěte (kontext rodiny, školy, skupiny atd.). Pohled pedagoga, dítěte a rodičů na problém.
· Projevy jednotlivých typů problémového chování a možnosti intervence v podmínkách školy.
· Specifika práce se skupinami žáků s problémem v chování.
· Formy komunikace s dítětem, se skupinou, s pedagogy, spolupráce s rodiči, úskalí vzájemné interakce mezi spolužáky, komunikace se širším okolím
· Kazuistiky, otázky, zhodnocení kurzu.
Cílem kurzu je popsat projevy a vysvětlit příčiny specifických rysů chování žáků se sociálním znevýhodněním a problémovým chováním. Seminář má za cíl poskytnout účastníkům inspiraci pro práci se třídou, komunikaci se skupinou žáků, s rodiči a okolím.