Efektivní spolupráce a komunikace pedagoga s rodinami dětí se zdravotním postižením
5 vyučovacích hodin
Seminář pro pedagogické pracovníky v MŠ a ZŠ vychází z myšlenky, že péče o dítě se zdravotním postižením není snadná a v různých životních obdobích může přinášet i různě velkou zátěž pro rodiče i celou rodinu. Z tohoto pohledu je velice důležité seznámit pedagoga s problematikou života rodiny dítěte se zdravotním postižením. Zamyslíme se nad různými způsoby zvládání zátěže. Budeme hovořit o výchovných přístupech – postojích rodin k dítěti se zdravotním postižením. Probrána bude i otázka jednotlivých fází vyrovnávání se s handicapem dítěte v rodině.
Cílem semináře je, aby získané poznatky pomohly pedagogům pochopit v širším kontextu různorodou problematiku života rodin s dítětem se zdravotním postižením – vnitřní struktura rodiny (zmapování života a potřeb těchto rodin „zevnitř“). Dále si seminář klade za cíl poskytnout účastníkům profil těchto rodin – podmínky jejich života, formy a způsoby péče, její náročnost, do
pady na stabilitu rodiny, možnosti a omezení jejich členů. Veškeré získané poznatky by měly pedagogům pomoci najít cestu k efektivní spolupráci s rodinami pečujícími o dítě se zdravotním postižením, rozšířit jejich kompetence, jak vhodně reagovat na specifičnost komunikace s těmito rodiči. Součástí semináře bude i prostor pro diskusi, který bude navazovat na přednáškovou část. Pedagogové mohou využít možnosti dotazovat se odborníka, ale i ostatních účastníků, na jejich zkušenosti se spoluprací s rodinami, které se starají o dítě se zdravotním postižením. Cílem semináře je poskytnout účastníkům základní poznatky o vhodných formách komunikace s rodiči handicapovaných dětí.