logo
po – pá 8:00 – 16:00

Od pojmů k dojmu – Rozeznívání literárního textu


Hodinová dotace

5 vyučovacích hodin

Obsah školení

 

Seminář je určený pro vyučující českého jazyka či literatury, vyučující připravující žáky a studenty na přednes a učitele divadla na základních uměleckých školách. Ve školách je výuka literatury obecně pojímána především jako „literární dějepis“ (např. jako práce s obdobími a autory). Často se tak zanedbává estetická funkce literatury. Ta je však podstatná pro intimní a intenzivní přijetí textu, neboť již při jeho vzniku byla vždy tato funkce primární a propojovala autora i recipienta textu se světem a sdělením. Zmíněná tradiční podoba výuky je dána pojetím literatury jako obsahu „povinných znalostí“. Seminář nabízí doplnění výuky o práci s esteticko-významovou složkou. Během školení se budou účastníci pracovat se dvěma texty – poezií a prózou. Ve výběru modelových textů bude zohledněn věk žáků/studentů, s nimiž přihlášení účastníci nejčastěji pracují (v podstatě bude zohledněno rozlišení na 2. stupeň ZŠ a na SŠ, bude-li to vzhledem k přihlášeným možné). Cílem semináře je obohatit vyučující o možnosti práce s textem od jeho textové podoby k jeho esteticky ztvárněné audiovizuální podobě.

Vzdělávací cíle

 

Cílem semináře je dovést účastníky k uvědomění si významu estetické funkce textu. Naučit je s estetickou funkcí pracovat jako se zdrojem významu výpovědi. Zdokonalit jejich citlivost k odlišnosti obsahu a formy textu. Naučit je hledat možné alternativní významy textu. Poskytnout účastníkům základní techniky práce s převodem textu od pojmů k audiovizuálnímu ztvárnění textu.