Domškoláctví
Domácí vzdělávání má více forem, vždy ale vyžaduje zápis na kmenové škole, přezkušování a odpovědnost rodiče či jiného vzdělavatele.
Tento termín označuje formu vzdělávání, které probíhá převážně doma. Zákonný zástupce přebírá plnou zodpovědnost za vzdělávání svého nebo svěřeného dítěte.
Rodiče tuto možnost využívají z několika důvodů:
- Rodičům nevyhovuje klasické školství a hledají alternativu.
- Dítě se nedokáže adaptovat, má psychické, fyzické či jiné potíže.
- Dítě či rodič nebyl v běžné škole spokojen.
- Vysoké nadání dítěte, které se v běžné škole nudí.
Pokud se rodič rozhodne k domácímu vzdělávání, pak je potřeba si ujasnit, zda dítě bude vzdělávat jeden ze zákonných zástupců nebo dítě svěří komunitní škole nebo nějakému sdružení rodičů, případně škole, která má výuku čistě online.
Ať už jde o jakýkoliv typ domškoláctví, dítě musí být vždy zapsané pod nějakou školou. V ČR je povinná školní docházka a stát registruje všechny děti a pokud by nějaké dítě nebylo vedeno, pak jde o porušení zákona. Rodič si najde takové zařízení, které akceptuje formu individuálního vzdělávání. Ředitel vždy rozhoduje o této možnosti a také má právo ji zrušit. Do této školy následně doručí potvrzení z pedagogicko-psychologické poradny a 2x ročně přichází spolu s dítětem na přezkoušení.
Pokud se rodič rozhodne pro vzdělávání doma, pak musí z legislativního hlediska doložit ukončené středoškolské vzdělání s maturitou pro I. stupeň a pro II. stupeň vysokoškolské nebo zajistit garanta, tzv. vzdělavatele. Dále absolvovat vyšetření v již zmíněné poradně, která rodiče v jejich tendencích nezrazuje, jen občas vyžaduje sledování dítěte. Některé poradny vystaví doporučení o individuálním vzdělávání na celou školní docházku. A tím pádem přenechávají celou zodpovědnost na rodičích. Toto vyšetření je nutné pro všechny typy individuálního vzdělávání.
Rodič
Pokud celou výuku zajišťuje rodič, sleduje rámcový vzdělávací plán a má přehled o očekávaných výstupech v jednotlivých ročnících. Volí vhodné metody a formy výuky pro naplnění učiva. Veškeré materiální potřeby.
Výhodou je, že rodič své dítě zná a může výuku prostřídat s hrou, odpočinkem nebo manuálními činnostmi. Očekávané výstupy, tedy učivo, lze absolvovat např. v muzeu, venku nebo IQ parku.
Nevýhodou je bezesporu náročnost veškeré přípravy a uhlídání si posloupnosti nabízeného učiva. Tento způsob učení klade vysoké nároky na rodiče i dítě, na jejich sehranost, respekt, důslednost a komunikaci. Dá se hodně vzájemný vztah vyladit, ale i pošramotit.
Komunitní škola
Komunitní škola je vlastně komunitní centrum či skupina, nikoli škola, která by byla v registru škol MŠMT. Jde tedy o vzdělávací centrum pro domškoláky, kteří mají schválené individuální vzdělávání doma a svou kmenovou základní školu. Zástupce této komunitní školy pak obvykle dělá i garanta těm rodičům, kteří nemají požadované vzdělání dle podmínek individuálního vzdělávání.
Rodiče si vyřídí individuální vzdělání a své dítě si nevzdělávají sami. Vzdělává ho jiná osoba za úplatu celý týden, případně jen ve vybrané dny nebo si své děti vzdělávají sami rodiče formou spolupráce bez úplaty nebo částečně formou spolupráce a částečně za úplatu (několik rodičů se domluví na vzdělávání společnými silami, kdy např. 1 rodič skupinu dětí vzdělává vždy 1 den v týdnu a na to, co nezvládnou, najmou si jinou osobu). Dítě se vzdělává v komunitní škole celý týden, případně jen ve vybrané dny.
Výhodou je efektivnější výuka, odpadá vyrušování a řešení potíží jako na základní škole. Obvykle postačují 2-3 hodiny denně na 1. stupni, na 2. stupni o něco více. Další výhodou je individuální přístup k jednotlivcům a využití jiných forem výuky pro děti než na základní škole. Děti jsou nuceny se více zapojit, než když jsou ve velkém kolektivu.
Malé kolektivy mohou mít i své nevýhody. Menší dynamika, omezení při skupinových hrách, složitější navazování kamarádských vztahů a hledání kamaráda. Střídání se průvodců u dětí, kteří se mnohdy neznají a spolupracují spolu méně. Pak dochází k náhodné výuce a méně promyšlené návaznosti učiva.
Sdružení rodičů
Sdružení rodičů - spolky rodičů vznikají za účelem zlepšení podmínek dětí ve škole. Pomáhají zejména materiálně. Jako jiná řádně registrovaná občanská sdružení mají své stanovy, účetnictví a další dokumentaci. Mohou fungovat pouze za účelem sociálního kontaktu a nebo velmi podobně jako komunitní škola.
Školy s online výukou
Jde o běžnou školu, která nabízí dětem i rodičům možnost individuálního vzdělávání formou online platformy. Za vzdělávání opět ručí zákonný zástupce, škola nabízí dětem výuku při online hodinách, výukové materiály, videa, testy. Učivo je nabízeno podle daného tematického plánu a děti své poznatky, úkoly a plány shromažďují v osobních portfoliích dostupných online. Velkou výhodou je, že dané téma si děti mohou vypracovat z jakékoliv učebnice či materiálu. Učitel má kdykoliv možnost nahlédnout do portfolia. Přezkoušení je formou online testu nebo prezenčně.
Nevýhodou je více času stráveného před monitorem počítače. Pro některé děti je pak těžké trávit další čas u plnění úkolů mimo počítač. Tato forma vzdělávání je vhodnější pro děti na II. stupni.
A co dál?
Pokud se v průběhu vzdělávání rodič rozhodne pro návrat do školy nebo jinou změnu, pak je to vždy po domluvě s kmenovou školou, kam je dítě přihlášeno. Některé mladší děti potřebují pomalejší rozjezd a po roce, dvou jdou rády do kolektivu. Jiné zase v průběhu školních let nasbírají šrámy na duši a domškoláctví přivítají a do školy se vrátit nechtějí. Pro tyto děti existuje i středoškolská online varianta nebo alternativní školy, které nabízejí zajímavé obory a uplatnění na trhu práce.
Absolventka SŠ keramické Bechyně, PdF MU Brno a UJEP Ústí nad Labem, od roku 1997 lektorka volnočasových aktivit, od roku 1999 učitelka MŠ a ZŠ, od roku 2004 lektorka inovativních metod ve vzdělávání, výtvarných technik, absolventka psychoterapeutického výcviku s artefiletickým zaměřením a velkého Montessori výcviku (2015).