logo
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Netradiční sloh a poezie na ZŠ


Hodinová dotace

16 vyučovacích hodin

Obsah školení

 

Seminář nabídne možnosti, jak netradičními způsoby přiblížit žákům sloh a poezii. Školení cílí na propojení ČJL s ostatními vzdělávacími oblastmi (např. Umění a kultura, Člověk a zdraví a Člověk a příroda) nebo průřezovými tématy (např. Multikulturní výchova).

První část školení je věnována slohu a pedagogové se v ní seznámí s postupy, jak využít při vyučování slohu všech pěti smyslů. Teoretický úvod je zaměřen na poznatky z vývojové psychologie. Poté si účastníci prakticky vyzkoušejí aktivity, jejichž prostřednictvím mohou žákům zpestřit hodiny slohu a vést je tak k budování vztahu k psanému projevu a získávání komunikativních kompetencí. Činnosti vycházejí vstříc různým učebním strategiím jednotlivých žáků, čímž umožňují zohlednit jejich individuální potřeby.

Druhá část školení je věnována poezii. Seminář vychází z průzkumu, který byl zaměřen na vztah žáků a učitelů k poezii, a proto nabídne účastníkům inspiraci, jak je možno ve škole s poezií pracovat ve všech složkách výuky. Účastníci se obeznámí s příklady poezie v mluvnici a cizím jazyce, hovorovou češtinou v poezii, zapojením všech smyslů, nonsensem, haiku, kaligramy a zhudebněnou poezií. Účastníci si prakticky vyzkouší aktivity, které vycházejí z práce s poetickým textem českých i zahraničních autorů.

Vzdělávací cíle

 

Cílem semináře je propojit ČJL s dalšími vzdělávacími oblastmi, se kterými souvisí. Snahou je poskytnout v nástinu pedagogům přehled o moderní poezii a slohu a inspirovat je ke způsobům, jak u žáků vzbudit zájem. Aktivity a výběr ukázek jsou zaměřeny tak, aby byly následně v praxi přiměřené a srozumitelné žákům 2. stupně ZŠ. Zvolené aktivity vedou žáky k samostatnosti i k práci ve skupině.