Exkurze do moderní literatury pro děti mladšího školního věku (webinář)
4 vyučovací hodiny
Obsah semináře vychází z analýzy kurikul zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PIRLS). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s ukázkami z knih pro děti, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti není v učebnicích dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj, avšak v dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem. Pro učitele je časově velmi náročné se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou. Kromě práce s vybranými texty se seznámí s autory a ilustrátory knih pro děti, jejichž tvorba by neměla uniknout zájmu žáků.
Cílem semináře je seznámit účastníky s výběrem moderní literatury pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému, popř. televiznímu zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.