Dítě s ADHD, ADD – workshop pro asistenty pedagoga v MŠ a 1. stupni ZŠ
5 vyučovacích hodin
Dílna, určená asistentům pedagoga v MŠ a 1. stupni ZŠ, je zaměřena na prohloubenípoznatků a získání a sdílení zkušeností s péčí o děti a žáky s poruchou ADHD, ADD. Workshop volně navazuje na seminář „Asistent pedagoga a dítě předškolního a mladšího školního věku s ADHD, ADD“. Účastníci budou formou workshopu seznámeni s vhodnými aktivitami pro všední den a strategiemi, které jim v praxi pomohou zvládat emočně a sociálně náročné situace. Cílem workshopu je asistentům poskytnout návod na hledání různých strategií v péči o konkrétní dítě. Seminář nabízí na základě dotazů účastníků praktické rady vycházející z dlouhodobé praxe
Seminář zahrne tato témata:
· Teoretický rámec problematiky z pohledu asistenta pedagoga
· Aktivity podporující psychomotorický vývoj dítěte
· Předcházení a řešení konfliktních situací
· Etický rozměr práce asistenta pedagoga, zejména jeho chování ve vztahu k žákovi se specifickými vzdělávacími potřebami, k jeho rodičům a samozřejmě i k ostatním zaměstnancům školy
· Pravomoce a kompetence asistenta pedagoga ve vztahu nejen s pedagogy, ale i s rodiči.
· Efektivita spolupráce pedagog-asistent - učitel i asistent sdílejí stejný, podobný pohled na metody výuky, úkoly, organizaci hodiny a možnosti jednotlivých dětí - mnohem lépe se daří.
· Kazuistiky z praxe, diskuze nad konkrétními otázkami - na základě praktických zkušeností definuje pozici asistent pedagoga, pracovní náplň i rozsah kompetencí asistenta pedagoga
Cílem workshopu je ukázat asistentůmpedagoga cestu při hledání různých strategií v individuální péči o dítě ve školním kolektivu. Cílem není naučit asistenty, jak odstraňovat nežádoucí chování u dětí ADHD, ale nabídnout jim možnosti, jakým způsobem upravovat podmínky výuky tak, aby se minimalizoval vliv negativních projevů dítěte na výsledky jeho školní práce, práci celé třídy a vztahy v kolektivu dětí. Seminář nabízí na základě dotazů účastníků praktické rady vycházející z dlouhodobé praxe. Workshop je zaměřen na rozvoj sociálních a emočních dovedností a na pozitivní ovlivňování psychomotorického vývoje dítěte. Základem je vztah založený na důvěře a respektování přirozené autority asistenta pedagoga. Bude probrána otázka užitečné pedagogické strategie časté zpětné vazby, neboli zpětně podávaná informace o kvalitě výkonu a chování (pochvala a pozitivní hodnocení působí jako zpevnění žádoucího chování).
Součástí workshopu jsou ukázky - přehrávky problémových situací všedního dne, strategie zvládání hněvu nebo komunikace v konfliktech. Cílem programu je aktivně a smysluplně využít společný čas ve prospěch zlepšení psychického, emocionálního a sociálního stavu dítěte prostřednictvím vhodných aktivit.