logo
+420 734 839 966
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Asertivita v životě pedagoga


Číslo akreditace

14516/2022-5-653

Hodinová dotace

8 vyučovacích hodin

Obsah školení

  • Asertivita jako filozofie jednání - Základní charakteristiky asertivity. Zákonitosti a základní pravidla asertivní komunikace. Výhody a rizika využití v pedagogické praxi. Postoje pedagogů, žáků/studentů. Komunikace na základě respektu, hranice sebeúcty. Názor vs. pravda. Asertivní práva a povinnosti a jejich aplikace v prostředí školy.
  • Asertivní chování a asertivní techniky - Empatie a aktivní naslouchání (pedagog – pedagog, pedagog – žák/student, pedagog – rodič). Asertivita – alternativa pasivity, agrese i manipulace u pedagogů, žáků/studentů. Negativní dotazování, negativní aserce, kritika a reakce na ně. Umění kompromisu, jednání formou win-win. Asertivní techniky (asertivní NE – odmítání bez výčitek, poškozená gramofonová deska, otevřené dveře aj.).
  • Asertivní komunikace v prostředí školy, best-practices - Analýza vlastních předností a rezerv v asertivním přístupu. Asertivita a typické situace pro její použití. Zdravé sebeprosazování - dosahování cílů přiměřeným a přijatelným způsobem. Asertivita jako prevence zbytečných střetů a konfliktů.

Vzdělávací cíle

Cílem vzdělávacího programu je posílit komunikační dovednosti pedagogických pracovníků využíváním asertivního jednání ve školním prostředí. Pedagogičtí pracovníci se v rámci vzdělávacího programu seznámí s podstatou asertivity, jejími výhodami, riziky a praktickými zásadami, zmapují a zvládnou zdokonalení svého vlastního asertivního stylu jednání, naučí se používat asertivní techniky v konkrétních situacích při své pedagogické praxi, osvojí si vhodné způsoby obrany proti pasivitě, agresi a manipulaci, zdokonalí schopnost lépe hájit a prosazovat své zájmy a dosahovat cílů přiměřeným a přijatelným způsobem.

Po absolvování vzdělávacího programu budou pedagogičtí pracovníci schopni úspěšně a efektivně aplikovat nástroje asertivního jednání při jednání s žáky/studenty, rodiči, kolegy i vedením školy, aby se dokázali sebeprosazovat na základě respektu k sobě i druhým, snížili tak pravděpodobnost vzniku konfliktů, nedorozumění a účinněji se bránili manipulaci.