Dysortografie – specifická vývojová porucha učení – porozumění gramatice
5 vyučovacích hodin
Seminář je zaměřený na problematiku dysortografie – specifickou poruchu učení postihující oblast porozumění gramatickým pravidlům, tvarosloví a syntaxu. Účastníci se podrobně seznámí s danou problematikou, s příčinami vzniku této poruchy a získají náhled na specifika přístupu k práci s takto znevýhodněnými dětmi. Kromě teoretických informací budou prezentovány také poznatky z praxe a doporučení pro práci ve výuce i mimo ni. Přehled témat:
- Pojem dysortografie
- Charakteristika jednotlivých projevů (obtíží)
- Sluchová diferenciace
- Sluchová analýza a syntéza
- Měkčení
- Kvantita
- Slabý jazykový cit
- Hranice slov v písmu
- Záměny
- Zohlednění a přístup v běžné vyučovací hodině
Seminář si klade za cíl seznámit pedagogy se způsoby elementárního rozpoznání příznaků dysortografických obtíží, jako součásti rozšiřující kompetence učitelů. Dále si klade za cíl rozšířit kompetence učitelů o nejvhodnější přístupy k dětem s dysortografií v běžných hodinách a třídách (zohlednění, tolerance v rámci osnov, hodnocení).