logo
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Praktický přístup k žákům s SPU v rámci podpůrných opatření realizovaných ZŠ – nápravná - reedukační péče.


Hodinová dotace

30 vyučovacích hodin

Obsah školení

 

Seminář pro pedagogické pracovníky, kteří získali kvalifikaci učitele žáků se SVP dle §7 a §8 odst.2  zákona č. 563/2004 Sb., speciální pedagogy, kteří získali kvalifikaci podle § 18 zákona č. 563/2004 Sb, který systematickým a uceleným způsobem zodpovídá otázky z oblasti specifických poruch učení, s návazností na konkrétní základní reedukační postupy vhodné k zařazení v rámci podpůrných opatření u žáků se SVP zajišťovaných ZŠ - jedná se o druh intervence, která přispěje ke zlepšení specifických obtíží žáka (dříve označované jako „nápravy“).

V semináři se zaměříme na rozvoj grafomotorických a vizuomotorických dovedností žáka, na podporu při reedukaci specifických poruch učení (učitel s kvalifikací pro práci se žáky se SVP). Obsahově bude seminář zaměřen dále na rozvoj percepčně-motorických funkcí, rozvoji jazykových rovin, k rozvoji prostorové orientace, pozornosti a paměti.

 

Obsah výuky - podrobný přehled témat:

 

Obecně k SPU                                                                                                               

1.     Terminologické vymezení

2.     Možné příčiny vzniku SPU

3.     Základní projevy

4.     Prevence předcházení pozdější školní neúspěšnosti

 

Dysgrafie                                                                                                                             

Tato část semináře bude zaměřená na problematiku specifické poruchy postihující oblast psaní.

1.     Základní teoretické poznatky o dysgrafii – příčina vzniku

2.     Typy laterality – souhlasná, nesouhlasná, zkřížená

3.     Problematika leváctví, ambidextrie

4.     Pedagogická diagnostika dysgrafických obtíží – popis jednotlivých projevů, znaků, charakteristika

5.     Prevence již v MŠ

6.     Konkrétní formy práce s  dysgrafickým žákem, systém hodnocení, tolerance dysgrafických obtíží (zohlednění) v rámci ZŠ v běžné v hodině.

7.     Zdůraznění vývojového hlediska při stimulaci grafomotorických a vizuomotorických obtíží – rozvoj hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomororiky, vizuomotorické koordinace….

8.     Ukázky pomůcek používaných při nápravě a stimulaci obtíží vázané na SPU – dysgrafii

9.     Metodické materiály a další odborná literatura

 

Reedukace dysgrafie:                                                                                                         

·       Rozvoj hrubé motoriky – koordinace, zpřesnění, harmonizace pohybů

·       Rozvoj jemné motoriky – cvičení jemné motoriky, koordinace pravá-levá ruka

·       Ambidextrie

·       LATERALITA – souhlasná, zkřížená

·       Pracovní návyky při psaní

·       Otázka leváků

·       Cvičení vizuomotorické koordinace

·       Uvolňovací cviky

·       Metodika grafomotorických cvičení – metoda obtahování

·       Odstraňování grafomotorických obtíží

·       Prezentace pomůcek vedoucích k zmírňování grafomotorických, nebo dysgrafických obtíží

 

 

Dyslexie                                                                                                                               

V této části semináře se zaměříme na problematiku specifické poruchy postihující oblast čtení.

1.     Pojem dyslexie

2.     Charakteristika jednotlivých projevů dyslexie

3.     Pedagogická diagnostika v běžné ZŠ

4.     Metody vyučování čtení a psaní (obecný popis rozdílů)

5.     metoda analyticko-syntetická

6.     metoda globální

7.     metoda genetická

8.     Konkrétní možnosti práce se žáky s dyslexií v běžné třídě– zohlednění, přístup k žákům s dyslexií

 

Reedukace dyslexie:                                                                                                           

·       zraková diferenciace

·       zraková analýza a syntéza

·       figura a pozadí

·       rozlišování reverzních tvarů

·       okohybné pohyby

·       zraková paměť

·       vyvozování písmen

·       slabikování

·       přechod na plynulé čtení

·       záměny písmen

·       dvojí čtení

·       trénink porozumění textu

·       prezentace metodických materiálů

 

 

Dysortografie                                                                                                                      

Poslední část semináře zaměřená na problematiku specifické poruchy postihující oblast jazykové roviny, pravopisu.

·       Pojem dysortografie

·       Charakteristika jednotlivých projevů (obtíží)

·       Sluchová diferenciace

·       Sluchová analýza a syntéza

·       Měkčení

·       Kvantita

·       Slabý jazykový cit

·       Hranice slov v písmu

·       Záměny

·       Zohlednění a přístup v běžné hodině

 

Reedukace dysortografie:                                                                                                  

·       rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek – kvantita

·       rozlišování tvrdých a měkkých slabik – měkčení

·       sykavkové asimilace

·       rozvoj fonematického sluchu – nácvik analýza  a syntézy

·       hranice slov v písmu

·       osvojování si gramatiky

Vzdělávací cíle

 

Cílem semináře je účastníky seznámit dopodrobna s problematikou SPU – dysgrafie, dyslexie a dysortografie. Seminář si klade za cíl prohloubit již stávající kompetence pedagogů v základní pedagogické diagnostice SPU  – jak rozpoznat projevy, jak je správně vyhodnotit. Dále si klade za cíl prohloubit kompetence učitelů o nejvhodnější přístupy k žákům s  SPU v běžných hodinách a třídách. V části reedukace si seminář klade za cíl rozšířit kompetence učitelů v přímé nápravné - reedukační práci se žáky s SPU. Prezentovány budou konkrétní reedukační postupy, které vedou ke zmírňování, popř. kompenzaci specifických obtíží. Dále budou účastníkům nabídnuty metody vhodné k zařazení při běžné výuce i mimo běžnou výuku - v rámci podpůrných opatření zajišťovaných ZŠ.

Cílem semináře je prohloubení znalostí pedagogů v problematice v problematice SPU a v její praktické části – nápravě - reedukaci specifických obtíží (efektivní práce s metodickými materiály a pomůckami, vhodnými k zařazení při nápravě SPU - materiály budou účastníkům prezentovány).