logo
po – pá 8:00 – 16:00

Nadané dítě v mateřské škole


Hodinová dotace

5 vyučovacích hodin

Obsah školení

Seminář je zaměřen na problematiku identifikace a rozvoje nadprůměrně intelektově nadaného dítěte předškolního věku.     Zaměření na:

  • vymezení základních pojmů souvisejících s nadáním a uvedení do problematiky (vloha, schopnost, nadání, talent, genialita, inteligence, tvořivost, čím je nadání ovlivněno)
  • seznámení s historickými kořeny současných přístupu ke studiu nadání (biologická, patologická, psychoanalytická, enviromentální linie, vybrané názory odborníků v průběhu historie až do současnosti)
  • oblasti, v nichž se nadání může projevit (přehled základních oblastí podle autorů)
  • zvláštnosti, které se u nadaných dětí mohou vyskytnout
  • charakteristiky a projevy nadaných dětí (v sociálních vztazích, komunikaci, citové oblasti, kombinace nadání s mentálním postižením)- spolupráci rodiny s institucemi – mateřskou školou, pedagogickou - psychologickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem, organizací Mensa a s tím související problematika identifikace nadání
  • demonstrace častých problémů nadaných dětí na příkladech z praxe, možnosti jejich řešení
  • seznámení se základní literaturou vhodnou k samostudiu dostupnou v českém jazyce, možnost prohlédnutí.

 

Vzdělávací cíle

Účastníci semináře se seznámí s vymezením pojmu nadané dítě a dalšími souvisejícími pojmy, některými metodami identifikace nadaných a zvláštnostmi, kterými se nadané děti mohou projevovat a tím na své nadání upozornit. Vše bude demonstrováno na konkrétních případech z praxe, včetně jednoho dlouhodobě sledovaného dítěte, u kterého lze velmi dobře pozorovat vývojové charakteristiky nadaného dítěte. Seznámí se také s některými organizacemi a institucemi, které se nadaným dětem předškolního věku věnují.