Pokusy k poznávání neživé i živé přírody v MŠ a na 1. stupni ZŠ – dvoudenní workshop
16 vyučovacích hodin
Dvoudenní vzdělávací program obsáhne teoretickou i praktickou část zaměřenou na nácvik elementárních přírodovědných pokusů se vzduchem, s vodou, s kyslíkem, s oxidem uhličitým, s kuchyňskou solí, s octem, s barvivy, s mýdlem, s papírem, s bramborami, s rostlinami a s potravinami aj. Společně probíhající aktivity se budou realizovat v úvodu prvního a druhého dne, zbytek času se budou účastníci programu věnovat praktickému nácviku pokusů. Součástí těchto bloků bude nastínění možností jak začlenit příslušné pokusy do výchovně vzdělávacího procesu.
V celém vzdělávacím programu bude důsledně dbáno na bezpečnost práce s tím, že lektor bude stále vycházet z předpokladu, že účastníci nebyli v přírodovědných oborech na VŠ vzděláváni. Bude samozřejmě zohledňována i jejich nezkušenost s realizací i těch nejjednodušších pokusů. V rámci celého interaktivního vzdělávacího programu se budou využívat lektory zpracované texty ke všem nacvičovaným pokusům, kde je jasně a srozumitelně popsána motivace, technika jejich provedení, vysvětlení a jsou zde také uvedena nejrůznější didaktická doporučení.
Seminář je v souladu s cíli RVP definovanými pro MŠ (zejména tematický okruh Dítě a svět), a s cíli RVP ZŠ (hlavně tematické okruhy Neživá příroda a Živá příroda vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět) i v souladu se záměry rozvoje poznávání a získávání dovedností dětí ve volném čase (zájmové kroužky). Účastníkům budou předány důležité informace formou výkladu a praktických aktivit v oblastech metodiky provádění pokusů, bezpečnosti práce, vlastností chemických látek a laboratorních pomůcek.
Účastníci semináře budou vybaveni takovými dovednostmi a poznatky, které jim umožní u dětí vytvářet prostřednictvím pokusů a rozprav kolem nich pozitivní vztah k přírodovědným disciplínám a podpořit tak jejich budoucí větší zájem o studium přírodovědných a technických oborů.