Pokusy k poznávání neživé i živé přírody v MŠ a na 1. stupni ZŠ
6 vyučovacích hodin
Seminář se skládá z teoretické a praktické části. Obsahem praktické části bude nácvik elementárních přírodovědných pokusů se vzduchem, s vodou, s kyslíkem, s oxidem uhličitým, s kuchyňskou solí, s octem, s barvivy, s mýdlem, s papírem, s bramborami, s rostlinami a s potravinami aj. Pozornost bude věnována především samotné metodice provádění pokusů, bezpečnosti práce, vlastnostem používaných chemických látek a pomůcek potřebných k provádění pokusů.
Účastníci semináře se budou učit:
1. technice provádění přírodovědných pokusů (cca 20)
2. provádět jednotlivé pokusy společně s dětmi
3. motivovat děti k zájmu o přírodu prostřednictvím těchto pokusů
4. komentovat a vysvětlovat probíhající děje během pokusu s vazbou na běžný život.
Náplň semináře je v souladu s cíli RVP definovanými pro MŠ (zejména tematický okruh Dítě a svět), a s cíli RVP ZŠ (hlavně tematické okruhy Neživá příroda a Živá příroda vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět) i v souladu se záměry rozvoje poznávání a získávání dovedností dětí ve volném čase (zájmové kroužky). V celém vzdělávacím programu bude důsledně dbáno na bezpečnost práce s tím, že lektor bude stále vycházet z předpokladu, že účastníci nebyli v přírodovědných oborech na VŠ vzděláváni. Bude samozřejmě zohledňována i jejich nezkušenost s realizací i těch nejjednodušších pokusů.
Účastníci semináře budou vybaveni takovými dovednostmi a poznatky, které jim umožní u dětí vytvářet prostřednictvím pokusů a rozprav kolem nich pozitivní vztah k přírodovědným disciplínám a podpořit tak jejich budoucí větší zájem o studium přírodovědných a technických oborů.