Umění učit (pro pedagogy 1. stupně ZŠ)
5 vyučovacích hodin
Seminář nabízí účastníkům možnost skrze vlastní prožitek nahlédnout na proces učení novým způsobem. Diskutována bude úloha učitele v dnešní době, naplňování potřeb dnešních dětí, přístup pedagoga k žákům a uvědomění si skrytého kurikula, které je dětem osobností učitele předáváno. Součástí semináře jsou i konkrétní náměty a inspirace pro pedagogickou praxi a prostor pro vzájemné sdílení zkušeností.
Seminář zahrne následující témata:
· Úloha učitele v dnešní době, změna vně i uvnitř. Prožitková technika (Cizinec v cizí zemi), poznání, diskuze.
· Zapojení smyslů do výuky – vlastní prožitek, náměty, doporučení
· Co dnešním dětem chybí? A jak jim to můžeme dát? – tvorba myšlenkové mapy, porovnání s odpověďmi dětí a rodičů, společné zamyšlení. Jakou roli zde sehrává škola a učitel.
· Klíčové kompetence aneb Co učit? Co je to podstatné? A jak to dělat – inspirace z praxe, vzájemná výměna zkušeností, řízená diskuze
· Emoce jako součást života dětí i učitelů – jak si je začít uvědomovat, pojmenovávat, nápady pro práci s dětmi
· Důležitost rytmu v životě – střídání napětí a uvolnění
Cílem semináře je skrze prožitkové aktivity vést účastníky k zamyšlení nad úlohou učitele v dnešní době, vyvození závěrů, sdílení zkušeností, nabídka možných aktivit s dětmi v praxi. Vytvoření bezpečného prostoru pro možný vznik nových náhledů na učení, výchovu, průvodcovství. Předání osobních zkušeností a nápadů do výuky.