logo
po – pá 8:00 – 16:00

šablony

Letní škola pro logopedické asistenty


Hodinová dotace

24 vyučovacích hodin

Obsah školení

Jak souvisí vývoj řeči s pohybem
Motorický vývoj dítěte je velmi úzce propojen s jeho komunikačními dovednosti. Povíme si o souvislosti mezi hrubou a jemnou motorikou (okulomotorikou, oromotorikou, vizumototorikou i grafomotorikou). Ukážeme si praktické aktivity a cvičení podporující správný řečový vývoj. Účastníci se seznámí s pohybovými cvičeními, která mohou pozitivně ovlivnit artikulaci, rytmus řeči a dechovou koordinaci.

Jak podpořit řeč u dítěte do 3 let
Z různých úhlů pohledu probereme řeč v každodenních situacích raného dětství, podstatné sociální dovednosti matky i dítěte, význam láskyplné pozornosti a každodenních rituálů, popř. i kdy je vhodné vyhledat odbornou pomoc.

Typická rizika přetížení nervového systému a co s tím v logopedických chvilkách?
Přetížení nervového systému u dětí může negativně ovlivnit wellbeing, soustředění i řeč. Zaměříme na typické stresory, které mohou narušovat práci řečového preventisty a ukážeme si praktické strategie pro jejich minimalizaci (relaxační techniky, dechová cvičení i nápady na senzomotorické aktivity, které pomohou dětem lépe zvládat logopedické aktivity.

Dechová cvičení – nové inspirace
Význam dechu pro kvalitu řeči, artikulace i fonace je nesporný. Ukážeme si inspirativní přístupy a praktická cvičení se zajímavými dechovými pomůckami za účelem efektivnější prevence řečových obtíží.

Specifické poruchy učení
SPU jako jeden z projevů narušené komunikační schopnosti: Probereme spolu jednotlivé typy SPU, povíme si, jak ovlivňující školní úspěšnost i sebevědomí dítěte. Nakonec se zaměříme na efektivní metody podpory ve školním i domácím prostředí.

Grafomotorika – nové inspirace
Rozvoj jemné motoriky ruky má významnou spojitost s motorikou mluvních orgánů. Připomeneme si hlavní zásady grafomotoriky, zejména návaznost jednotlivých grafomotorických cviků. Představíme si vhodné pracovní listy, kdy a jak je cíleně zařazovat. Prakticky si vyzkoušíme řadu nových aktivit a vyrobíme jednoduché pomůcky. Představíme autorský pracovní sešit Grafomotorická cvičení s pohybem.

Předčtenářské dovednosti
Rozvoj předčtenářských dovedností jako brána do světa čtenářství? U dětí v předškolním věku je možné cíleně a efektivně rozvíjet tolik potřebné dílčí dovednosti, které mohou ovlivnit prvopočátky čtení a psaní. Představíme si také jednoduché způsoby, jak u dětí postupovat při společném čtení v mateřské/základní škole i v domácím prostředí.

Oromotorika – nové inspirace
Cvičení podporující oblast jemné motoriky úst může sloužit jako součást prevence a příležitost pro přirozenou nápodobu správného řečového vzoru. Představíme si novou inspiraci při tomto cvičení a také bude představena autorská pomůcka – plyšový maňásek, který upoutá pozornost dětí a pomocí hry a nápodoby vede děti k vědomé práci s aktivními mluvními orgány.

Učíme venku
Množství aktivit, které s dětmi děláme běžně ve třídě nebo u stolu můžete zkusit i venku. Vyměňte třídu za park, lesík nebo louku! Venkovní aktivity nám nabízejí nespočet možností, jak děti učit v přírodě. Ukázky pomůcek, vyrábění s přírodninami a mnoho dalšího. Učení venku jako vhodná alternativa pro podporu rozvoje řeči u dětí nejen předškolního věku.

Součinnost mozkových hemisfér
Mozek a řeč – neoddělitelná dvojice. Když mozkové hemisféry spolu nespolupracují efektivně, odrazí se to také na komunikaci dítěte. Vysvětlíme si, jak dětský mozek zpracovává jazyk a jaké aktivity podpoří jeho přirozené fungování. Prakticky, srozumitelně a hravě.

Plánování aktivit na podporu řeči a jazyka dětí
Zjistěte, kdy a jak zařazovat jazykové aktivity, co promyslet předem a jak je zvládnout i po administrativní stránce. Naučíte se plánovat na celý školní rok, vést dětská portfolia. Získáte inspiraci pro smysluplnou podporu řečového vývoje.

Seznámení s prvky orofaciální stimulace
Orofaciální stimulace zahrnuje techniky podporující motoriku ústní oblasti, jako je žvýkání, polykání a dýchání. Pomáhá zlepšit artikulaci, koordinaci obličejových svalů a rozvoj řeči. V pedagogické praxi se využívá k podpoře dětí s problémy v těchto oblastech a k rozvoji komunikace a sociálních dovedností. Tento blok nabízí přehled možností orofaciální stimulace.

AAK
Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) je způsob komunikace určený dětem, které nevyužívají verbální řeč nebo ji potřebují podpořit. V tomto bloku se dozvíte, pro koho je AAK určena, jakým dětem může pomoci, jak s ní začít a jaké pomůcky jsou pro její použití vhodné.

Supervize

Reflexe vlastní profesní praxe, sdílení zkušenosti a hledání efektivního řešení pracovních situací. 

Vzdělávací cíle

Letní škola pro logopedické asistenty je navazujícím vzdělávacím programem, který rozšiřuje a prohlubuje základní znalosti získané ve standardizovaném kurzu pro logopedické asistenty.

Program zároveň umožňuje seznámení s tématy, která s logopedickou prevencí úzce souvisejí, ale nejsou běžnou součástí základního kurzu, čímž rozšiřuje kompetence účastníků a inspiruje k inovativní práci v praxi.

Aktuálně vypsané termíny
Název Místo Termín
šablony
Letní škola pro logopedické asistenty Luka nad Jihlavou - Školicí a ubytovací centrum Erudito 27.07.2025 - 29.07.2025
Název
Místo - Termín
Letní škola pro logopedické asistenty
šablony

Luka nad Jihlavou - Školicí a ubytovací centrum Erudito - 27.07.2025 - 29.07.2025