Příklady dobré praxe a práce s chybou v matematice na SŠ
8 vyučovacích hodin
Seminář se zaměřuje na aktivity, které nabídnou studentovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Charakter těchto činností je velmi různorodý. V semináři budou na konkrétních ukázkách rozvedeny základní charakteristiky vhodných aktivit včetně jejich možných modifikací. Druhá část školení se bude věnovat práci učitele s chybou studenta a bude pojednávat o nezdaru, chybě a překážkách ve vyučování matematiky. Seznámí účastníky se základními pohledy na tyto pojmy důležitými jak pro školu, tak i v běžném životě. Seminář obsahuje řadu ilustrujících příkladů, které si kladou za cíl usnadnit účastníkům porozumění myšlenkám, které jsou v semináři diskutovány. Hlavními tématy semináře jsou:
- Didaktický konstruktivismus
- Didaktické situace
- Strategie řešení úloh
- Ukázky konkrétních situací
- Práce učitele s chybou
- Typy a příčiny chyb
- Chyby jako projevy překážek při získávání znalostí
- Ukázky vhodných aktivit
Cílem semináře je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, které typy aktivit přinášejí zpestření do vyučování matematiky a jaké jsou možné přístupy k chybě, kterou učiní student. Představeny budou také různé možnosti práce s chybou, jejichž cílem je využití chyb ke zvyšování znalostí a dovedností studentů.