Studium pro koordinátory ŠVP: Klíč k modernímu a funkčnímu vzdělávacímu programu
Chcete se podílet na směřování výuky na vaší škole? Studium pro koordinátory ŠVP vás připraví na klíčovou roli při tvorbě a vedení školního vzdělávacího programu. Zjistěte, co tato pozice obnáší a proč má smysl ji vykonávat s patřičnou kvalifikací.
Školní vzdělávací program (ŠVP) je dnes nedílnou součástí každé školy. Není to však jen dokument, který leží v šuplíku – je to živý nástroj, který určuje směřování školy, její vize a konkrétní podobu výuky. Aby tento nástroj skutečně fungoval a rozvíjel potenciál školy i žáků, je potřeba, aby za jeho tvorbou a aktualizací stál odborně připravený člověk – koordinátor ŠVP.
Koordinátor ŠVP má ve škole specifickou a stále důležitější roli. Jeho úkolem není pouze „pohlídat tabulky a osnovy“, ale především řídit proces tvorby, realizace a aktualizace školního kurikula, komunikovat s kolegy a vedením školy, a v neposlední řadě také reflektovat proměny rámcového vzdělávacího programu (RVP), který se v posledních letech dynamicky vyvíjí. Aby tento náročný úkol mohl být vykonáván kvalitně a kompetentně, nabízí systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků specializované studium pro koordinátory ŠVP.
Kdo je koordinátor ŠVP a co všechno má na starosti?
Koordinátor ŠVP je pedagogický pracovník pověřený vedením celého procesu tvorby a úprav školního vzdělávacího programu. Tato role není formálně ukotvena ve všech školách, přesto ji v praxi vykonává celá řada učitelů nebo členů vedení školy. Koordinátor by měl mít nejen hluboké porozumění školnímu kurikulu, ale také schopnost vést tým pedagogů, organizovat práci na ŠVP a zajišťovat jeho návaznost na rámcový vzdělávací program.
Kromě samotné koordinace tvorby a revizí ŠVP je tento pracovník často zodpovědný i za metodickou podporu učitelům, za sledování aktuálních změn v kurikulární politice, ale i za prezentaci školy navenek, protože kvalitně zpracovaný a živý ŠVP je jedním z pilířů dobré školy.
Koordinátor tedy plní funkci spojky mezi školní realitou a vzdělávacími strategiemi státu, čímž se stává jedním z klíčových hráčů při modernizaci výuky a zajištění její kvality.
Proč absolvovat studium pro koordinátory ŠVP?
Funkce koordinátora ŠVP není jednoduchá. Vyžaduje odbornost, komunikační dovednosti, organizační schopnosti a orientaci v kurikulární problematice. Studium pro koordinátory ŠVP je navrženo tak, aby pedagogům poskytlo právě tyto klíčové kompetence a připravilo je na výkon specializované činnosti, která má přímý dopad na kvalitu vzdělávání ve škole.
Toto studium je akreditované MŠMT jako studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů podle vyhlášky č. 317/2005 Sb., konkrétně ke specializované činnosti: Koordinace v oblasti školních vzdělávacích programů. Úspěšné absolvování studia opravňuje pedagoga k výkonu této role oficiálně a odborně.
Co se v rámci studia naučíte?
Studium pro koordinátory ŠVP je obvykle strukturováno do několika tematických modulů, které zahrnují jak teoretické základy, tak praktické dovednosti potřebné pro efektivní práci s ŠVP. Mezi hlavní oblasti, které studium pokrývá, patří:
-
Principy kurikulární reformy a práce s RVP: Účastníci se naučí číst a interpretovat rámcové vzdělávací programy, sledovat jejich změny a implementovat je do praxe.
-
Tvorba a evaluace ŠVP: Jak sestavit kvalitní školní vzdělávací program, jak pracovat s jeho strukturou, cíli a výstupy, jak plánovat průřezová témata či klíčové kompetence.
-
Koordinace týmu pedagogů: Studium rozvíjí kompetence v oblasti vedení lidí, komunikace, plánování práce a motivace učitelů při tvorbě a aktualizaci ŠVP.
-
Didaktická transformace obsahu vzdělávání: Jak převést kurikulární požadavky do konkrétních výukových situací.
-
Autoevaluace a sebehodnocení školy: Koordinátor se učí využívat ŠVP jako nástroj pro rozvoj školy i hodnocení kvality vzdělávání.
Forma studia: prezenčně i online
Vzhledem k vytíženosti pedagogických pracovníků je dnes studium koordinátorů ŠVP často nabízeno ve flexibilní formě – kombinované či čistě online (e-learningové). To umožňuje účastníkům studovat ve svém tempu, bez nutnosti častého cestování a s možností přizpůsobit si studium svým časovým možnostem.
Online kurzy bývají doplněny o interaktivní prvky, videolekce, praktické úkoly a konzultace s lektory. Kvalitní vzdělavatelé zároveň často dbají na provázání s praxí – součástí studia tak bývá i tvorba vlastních výstupů, které účastníci mohou přímo aplikovat ve své škole.
Pro koho je studium určeno?
Studium je určeno pro všechny pedagogické pracovníky, kteří mají zájem se ujmout role koordinátora ŠVP nebo ji již fakticky vykonávají. Nejčastěji se jedná o:
-
učitele základních a středních škol,
-
zástupce vedení škol,
-
předsedy předmětových komisí,
-
nebo jiné pedagogy pověřené koordinací výuky.
Předpokladem je pedagogická kvalifikace a alespoň základní orientace v práci se ŠVP.
Výstup ze studia a uplatnění
Po úspěšném absolvování programu účastník získá osvědčení o splnění kvalifikačního požadavku pro výkon specializované činnosti koordinátora ŠVP. To mu umožní nejen oficiálně zastávat tuto pozici ve škole, ale zároveň přináší i větší jistotu v roli lídra změn v oblasti školního kurikula.
Mnoho absolventů uvádí, že jim studium poskytlo nový pohled na vzdělávání, lepší nástroje pro vedení kolegů i větší sebedůvěru v roli pedagoga, který ovlivňuje koncepci výuky na celé škole.
Závěrem
Vzdělávání se proměňuje – a spolu s ním i požadavky na učitele a vedení škol. Koordinátor ŠVP je dnes klíčovou postavou, která může školu posunout dopředu, podpořit kvalitu výuky a přispět k tomu, že školní kurikulum nebude jen dokumentem, ale skutečně živou součástí každodenní praxe.
Pokud máte chuť posunout svou pedagogickou dráhu, podílet se na směřování školy a rozvíjet své kolegy i žáky, studium pro koordinátory ŠVP může být ideálním dalším krokem.
David Kubů - autor/ka článku
Jednatel společnosti Zřetel, s.r.o. a ředitel Zřetel - zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Absolvent pedagogické fakulty, aprobace český jazyk a literatura a výtvarná výchova. 11 let praxe učitele základní školy, 4 roky animátor v pobytovém středisku pro žadatele o azyl. Působil také jako lektor neformálního vzdělávání (témata inkluze, průřezová témata, metody neformálního vzdělávání, projektové myšlení ad.) pro Českou národní agenturu Mládež.